8

Skate 2

Succéspelet och Tony Hawk-dödaren Skate har fått en uppföljare.

Hösten 2007 så släppte EA Black Box ett spel som revolutionerade hela skateboardgenren. Lite mer än ett år senare så släpps nu uppföljaren till den beryktade Tony Hawk-dödaren och det har en hel del förväntningar att leva upp till.

Den som inte spelat originalet bör veta att Skate 2 är en skateboardsimulator där det är minutiös fingerfärdighet och timing som är nyckelorden. Jag tänker inte gå in på alla detaljer som Skate 2 har gemensamt med sin föregångare utan jag tänker istället fokusera på dess olikheter.

Den största förändringen är att det nu går att kliva av sin bräda när som helst för att med enkelhet ta sig upp för trappor, trottoarkanter och andra störande hinder som en bräda inte kan rulla upp för. Detta är en högst användbar funktion men den är tyvärr inte helt fulländad. Konstigt nog så kan man inte gå upp för branta backar eller sluttningar så som en del ramper och det finns inte heller något sätt att klättra upp för saker. Spelaren har tillgång till en springknapp och en hoppknapp men dessa förmågor löser sällan de problem som stundtals uppstår när man försöker ta sig runt i sin omgivning. När man gått av sin bräda så kan man även ta tag i en del föremål i sin omgivning och flytta runt dem så att man kan skapa sina egna såkallade skatespots. Man kan till exempel flytta ett hopp så att det blir möjligt att komma upp på nya platser eller så kan man flytta en rail eller ett picknickbord för att skapa nya kombinationsmöjligheter. Som helhet är möjligheten att gå av sin bräda väldigt välkommen men den kunde helt klart ha hanterats på ett lite bättre sätt av utvecklarna. En annan av spelets större nyheter är tillkommandet av en hel del nya trickmöjligheter som saknades i den första delen av spelserien. Det går nu att göra trick så som one foot, benihana, hand plant, boneless och hippy jump. Det går dessutom att greppa sin bräda medan man grindar och slidar. Det går även att ta tag i bilar och åka bakom dem för att få fart inför ett trick eller för att ta sig fram i staden på ett extra snabbt sätt. Vill man ta sig fram ännu snabbare så går det att använda kartan och genom den skickas man direkt till diverse platser av intresse.

Staden i det första spelet hette San Vanelona och denna gång får vi besöka New San Vanelona. Det är en ny version av föregångarens stad som har byggts om sedan en onämnd katastrof drabbat staden. Denna halvt nya stad är stundtals bekant men är även fylld av nya platser i alla olika former. Populära platser så som Matrix Plaza och Danny Ways Mega Park är några exempel som är tillbaka denna gång, men vilka har gjorts om sådär lagom mycket för att både kännas bekanta och fräscha på samma gång. Nya nämnvärda platser är exempelvis ett stort nytt strandområde som påminner om den välkända verkliga skateplatsen Venice Beach i Los Angeles. New San Vanelona känns i helhet som en roligare och mer väldesignad skatestad med avsevärt mer variation och fler möjligheter. Gör om, gör bättre, verkar vara ledordet under utvecklingen av Skate 2 för även enspelarläget, det vill säga handlingen, har gjorts om men påminner fortfarande om originalet. Gamla uppdrag som Own The Spot lever kvar och nya uppdrag så som Pro Challenges gör entré. Som helhet så känns uppdragen i det här spelet mer genomarbetade och mer underhållande men de är fortfarande stundtals helvetiskt utmanande.

En av de första sakerna man märker när man går från den första delen i serien till denna är att Skate 2 flyter betydligt bättre än sin föregångare. Spelet är optimerat till att flyta med hela 60 bilder per sekund och detta gör de avancerade animationerna i spelet ännu mer realistiska. Tyvärr så lyckas inte spelet hålla denna bilduppdatering i alla lägen utan det händer ganska ofta att flytet sjunker. Grafiken i Skate 2 är skarpare och mer detaljerad men lever fortfarande inte upp till de tekniskt mest imponerande spelen på konsolen. Det är dock det snyggaste skateboardspelet som gjorts med en ganska stor marginal. I övrigt är det även nämnvärt att Skate 2 har betydligt fler och mer välpolerade onlinemöjligheter än sin föregångare. Även spelets slamanimationer, det vill säga hur det ser ut när man ramlar, har förbättrats en hel del. Det går nu att ramla på betydligt fler sätt än förut och även om dessa animationer fortfarande inte lever upp till spelets trickanimationer så har de nu blivit mindre av ett skämt och mer som en riktig del av spelet. En annan av originalets uppskattade men även bristande funktioner var spelets video editor, där man kunde spela in saker man gjort i spelet och sedan redigera dem. Denna gång kan man själv sätta ut kameror i spelets omgivning genom editorn och det går även att rotera och zooma med den kamera som följer spelaren. Med dessa alternativ så går det att göra betydligt mer avancerade och personliga skatevideos än vad som var möjligt förut. Av någon anledning finns det dock inte längre någon möjlighet att snabbt bläddra mellan förutbestämda kameravinklar som det gick i förra spelet. Detta gör att det blir onödigt komplicerat och tar onödigt långt tid om man bara snabbt vill se en repris av något man gjort från lite olika vinklar.

Som helhet så är Skate 2 ett bättre spel än originalet, men det är tyvärr inte en så stor förbättring som många hade hoppats på. Det ursprungliga Skate var ett revolutionerande spel som var både extremt nyskapande och väldigt välgjort men det hade ändå en hel del tydliga brister som gick att förbise på grund av det starka nybehaget som spelet skapade. Denna gång finns inte samma nybehag kvar och trots att många av de klagomål som gjordes emot det första spelet har besvarats så har det dykt upp en hel del nya. Nu låter jag kanske överdrivet pessimistisk men det är bara för att jag älskar denna spelserie så mycket att jag vill att den ska uppnå sin maximala potential. Men när allt kommer omkring så är ändå Skate 2 det bästa skateboardspelet genom tiderna och ett måste för alla som har ens en gnutta intresse för sporten.