7

Sims Bustin Out

Att folk inte får nog av Sims kan man lätt utläsa av försäljningslistorna. Nu finns fenomenet även till N-Gage.

Sims har många gamers börjat tröttna på. Det var kul i början, men riktiga gamers vill ha mer varition och gärna lite mer action i sina spel. Turligt nog för Electronic Arts har Sims lyckats flirta med en massa av potentiella spelare som inte spelar sedan tidigare – bland annat tjejer. Därför säljer Sims-spelet fortfarande enormt bra och alla expansioner säljer minst lika bra. Vet till exempel att min förra flickvän ser fram mot varje expansion och sitter sedan i timmar. What a geek!
Sims går ju som alla vet inte ut på något, det är en evighetsmaskin. Nya Sims 2 däremot, det går ut på att ha sex. Har man inte sex blir det ingen avkomma och då blir det game over. På grund av att man inte gör nåt i spelet har jag tröttnat på konceptet sedan länge och Sims 2 har jag inte testat, men det kanske är ett uppsving att man måste ligga runt för att inte få ett snöpligt slut. Vad vet jag.
När det gäller Sims till N-Gage så använder sig utvecklarna av tankarna till tv-spel, när man inte kan använda sig av expansioner eller ladda ner nya saker från nätet. De har i stället valt att sätta upp puntker som ska klaras av innan nya mål och möjligheter presenteras. Man får gått finna sig i att häcka runt på sin släktingt gård tills man lyckats med målen, så är det. Det gör att spelet känns lite mer som ett spel och inte som en meningslös tidsfördrivelse.
Grafiken är snygg och lagom töntig, som man förmodligen vill att den ska vara. Ljuden är som man kan förvänta sig och i det stora hela är Sims en bra produkt på N-Gage. Jag tycker faktiskt det är roligare att spela Sims på min N-Gage (QD) än på min dator. Där känner jag mig mest fördummad efter någon timmes spelande.