6.5

Shining Soul

Text: VillaS

Äntligen ett hack’n’slash till Gameboy Advance.

En av de få genres som tidigare inte funnits representerad på GBA var hack’n’slash-rollspel såsom Diablo och Baldurs Gate. Misströsta icke hack’n’slash-fans – det finns ljus i mörkret och det heter Shining Soul.

Till en början är Shining Soul förvillande likt ett vanligt rollspel som till exempel Golden Sun och det var också vad jag trodde att jag hade fått när jag först startade spelet. Innan spelandet börjar får man välja vilken av de fyra karaktärsklasserna bågskytt, magiker, krigare eller dragonute (en sorts drakkrigare) som man vill spela som. Därefter kastas man ner i ett litet nybyggarläger och blir där underrättad om sitt uppdrag; att förgöra den illvilliga Mörka Draken som förpestar landet. Denna stad fungerar sedan som basläger där man bland annat kan vila ut, köpa och sälja saker och lämna sina dyrgripar för förvaring. När man känner sig redo för att möta den Mörka Drakens undersåtar lämnar man helt enkelt staden och får upp en karta där man kan välja vilket område man vill röja i. Till en början finns bara ett område öppet men fler öppnas efter hand.

Väl framme i det utvalda området formligen väller fiendeskarorna fram mot dig. Dödar man en fiende fylls dennes plats snart av en ny och ingen tid finns till att vila. Inte ens när man går in i menyerna för att byta vapen eller för att dricka en livgivande dryck stannar spelet upp och detta gör att man aldrig kan känna sig säker, förutom i den ovan nämnda staden. Det finns nämligen små föremål som tar dig fram och tillbaka mellan påbörjat område och staden och dessa behövs i högsta grad, inte minst för att ens ryggsäck snabbt blir överfull av byte från döda fiender. När man dräper en fiende tilldelas ens karaktär ett visst antal erfarenhetspoäng och när dessa är tillräckligt många går man upp en nivå. Ju duktigare man blir, ju häftigare attacker kan man utföra. Det går även utmärkt att specialisera sig, till exempel att som magiker satsa allt på att bli duktig på eldmagier eller konsten att kunna hela.

Varje område är även uppdelat i flera våningar. När man dödat ett visst antal fiender på en våning uppenbarar sig trappan ner till nästa och så håller det på tills man möter områdets boss. Vissa områden är dock väldigt stora och här uppenbarar sig spelets största och förödande fel. Det går inte att spara mitt i ett område. Eller rättare sagt det går att spara ditt alter ego med alla föremål och erfarenhetspoäng, men din position i området blir ohjälpligt förlorad och detta gör att man är tvungen att klara ett helt område vid ett tillfälle. I synnerhet på de senare områdena när det kan ta över en timme att klara varje område stör detta rejält och tar till stor del bort spelets portabilitet.

Om det stora felet med sparningen hade eliminerats hade detta kunnat vara riktigt roligt. Som det är nu vågar man knappt börja spela eftersom man inte vet hur lång tid som man behöver spela utan att bli tvungen att starta om samma del igen vid nästa spelsession. Visst är det kul att springa omkring med sin karaktär och kämpa till sig bättre utrustning och kraftigare attacker, men då spelet är väldigt ovarierat blir detta efter en stund tråkigt. Visserligen är Shining Soul inget dåligt spel, men när man spelar det känns det som att det hade kunnat göras så mycket bättre. Resultatet är godkänt men inte mer.