7.5

Sega Mega Drive Collection

Saknar du din Mega Drive kan det här vara spelet för dig – såvida du nu äger en Sony PSP det vill säga.

Det finns jättemånga retrosamlingar till Sony PSP vid det här laget. Och det är väl alltid kul att kunna spela gamla klassiker varhelst man befinner sig. Nyckelordet här är dock klassiker. Många samlingar består av spel som kanske var kul för tjugo år sedan men inte håller måttet idag, alternativt spel som aldrig varit något att ha. Det är här Sega Mega Drive Collection utmärker sig lite. För visst finns det en del riktiga skräpspel som Altered Beast eller den hemska Mega Drive-versionen av Virtua Fighter 2 men många av spelen är faktiskt riktigt bra.

De första två Sonic the Hedgehog finns båda med, tillsammans med Sonic Teams i min mening allra bästa plattformare Ristar. Föredrar man action är både Golden Axe och Comix Zone bra val. Phantasy Star-spelen har kanske åldrats mindre värdigt, men samtliga Mega Drive-iterationer finns tillgängliga för den som är sugen.

En annan positiv sak är att de faktiskt verkar ha ansträngt sig lite och inte bara slängt in en hög gamla spel och sen gått på fikarast. Alla konverteringarna känns autentiska men det finns även val för att köra i olika widescreenlägen, ställa om kontrollerna osv. Dessutom går det att spara var man vill i alla spel vilket hjälper en hel del om man inte är sugen på att sitta igenom hela Sonic i ett sträck. Som en liten bonus har de också slängt med lite videointervjuer med gamla Segautvecklare som Rieko Kodama och Akira Nishino.

Det enda man egentligen kan klaga på är väl att spelurvalet kunde varit lite mer klockrent. Vissa spel känns lite omotiverade medan andra är uppenbara missar. Sonic 1-2 men inte trean och Sonic & Knuckles? Shinobi III men inte The Revenge of Shinobi? Anledningen är förstås att de vill spara några bra spel till den ofrånkomliga volym 2. När samlingen är så välgjord överlag kan jag förlåta dem det.