6.5

Online Chess Kingdoms

I ärlighetens namn är nästan titeln en tillräcklig recension av Online Chess Kingdoms. Det är schack och det finns ett onlineläge – vad mer behöver man egentligen veta?

I vanlig ordning har utvecklarna också försökt spexa till det gamla konceptet lite, och i vanlig ordning blir det mindre lyckat. Bland annat har huvudläget begåvats med en krystad handling om krig mellan olika världar, vilket måste vara den enda anledningen till att ett schackspel lyckats få en tolvårsgräns. Det sedvanliga runtflyttandet av pjäser på ett rutnät är dessutom inkapslat i ett överliggande strategimoment som också går ut på att flytta runt pjäser på ett rutnät. Tänk dig en simplare variant av Advance Wars, med en schackmatch när man möter en fiendearmé.

Förutom vanligt schack kan man därtill välja att spela en variant som heter battle match. I ett nötskal är det schack fast i realtid. Och det är precis lika korkat som det låter. Något annat som är korkat är onlineläget. Det går inte att bara hoppa in och spela lite, utan man måste delta i ett kampanjläge där man erövrar territorium. Det momentet går väl ganska kvickt att hoppa förbi men nackdelen är att det redan finns ett ganska litet antal spelare och när dessa blir ytterligare uppstyckade i olika lag är oddsen överhängande att man får lov att spela mot en datormotståndare i vilket fall.

Men schacksimulatorn i sig är kompetent och lär erbjuda en lämplig utmaning oavsett hur skicklig schackspelare man är, även om pjäserna rör sig lite väl segt. Schack är ett utmärkt tidsfördriv och Online Chess Kingdoms är i grunden ett klart godkänt schackspel. Det är bara försöken att tillföra till grundupplägget som faller platt.