7.5

Ring of Red

Text: Greven

Vad sägs om ett Mechwarrior-rollspel som kombinerar realtidsstrategi med våldsam action? Låter som ett intressant och högst ovanligt koncept, inte sant?

Introsekvenserna som är klart häftiga. I svartvita filmklipp från andra världskriget har Mechwarrior-robotar klippts in på slagfältet och allt ser högst realistiskt ut. I Ring of Red spelar du en soldat som ska lära sig sköta en stor krigsrobot kallad AFW, vilka används istället för stridsvagnar i det Japanska kriget. Efter andra världskrigets slut är nämligen Japan uppdelat i syd-, nord- och ryska-Japan.

Spelet är turordningsbaserat och alla synliga enheter på den tvådimensionella kartan flyttar runt på en rutad spelplan efter varandra. Vid strider byter spelet skepnad till 3D och du får skjuta i tur och ordning, efter avslutad strid erhåller man erfarenhetspoäng likt ett klassiskt RPG. Men innan man kan skjuta överhuvudtaget måste krigsroboten hinna ladda om och sen är det upp till spelaren att sikta och träffa rätt. Till sin hjälp har man ett sikte där en procentsats visar hur stor chans man har att träffa. Siktessystemet känns rätt frustrerande när man bara kan vänta på att laddningen ska bli färdig och inte kan röra sig och vet att man kommer att träffas av motståndarens attack. Man kan också ta kommando över fotsoldater som kommenderas att till exempel förblinda fienden och på så vis minska dess träffsäkerhet.

Grafiken är bra utan att imponera. Kartorna är godkänd 2D och stridssekvenserna är hyfsad 3D, men spelet skulle gjort sig lika bra på en Playstation – om man bortser från de något mer detaljerade texturerna som PS2 kan erbjuda.

Musiken i spelet är välgjord och ljudeffekterna är bra, men tyvärr finns knappt något tal vilket gör att det blir en hel del läsande på skärmen. Tyvärr finns det ingen utväg från texten och om man dessutom råkar klicka ”repetera” istället för ”vidare” så tvingas man ”läsa” igen. Irritationen blir inte mindre då man frenetiskt klickar X för att snabbast möjligt ta sig igenom texten bara för att finna att man klickar en gång för mycket, vilket resulterar i att man får ”läsa” från början igen. Attraheras du av idén med turordningssystemet och de klassiska rollspelselementen, då erbjuder Ring of Red en imponerande mix av strategiskt och taktiskt tänkande, vilket inte tillhör vanligheterna på Playstation 2.