7

Resistance: Fall of Man

I Resistance får spelaren gå tillbaka i tiden, men det är en ny tid. Låt mig förklara. Handlingen sker mitt under andra världskriget på vår tidsaxel, men här händer inte det som vi sett i hundratals spel eller läst om i någon historiebok. Allt sker i ett parallellt universum där en konstig ras kallad Chimera ställer till det för människorna i stället för att vi gör det själva. De har redan tagit över Ryssland och Europa, nu har de siktet inställt på Storbritannien. Var Chimera kommer från vet ingen, men det pratas om att de är ett biologiskt vapen skapat av Ryssland – eller så är de från en annan planet?

I rollen som en håglös amerikansk soldat vid namn Nathan Hale får spelaren hoppa in i de brittiska trupperna för att stoppa Chimeras intåg i England till att börja med och stoppa dem permanent allra helst. Handlingen är inte den djupaste, den finns där och man lär sig lite mer längs spelandet. Om man skulle ta bort den skulle det inte göra så stor skillnad för själva spelet ärligt talat, den är nog primärt där för att ge oss en anledning att skjuta på allt som för sig. De fienden man möter längs vägen är alla ena håriga prylar man inte skulle vilja möta på en mörk gata, eller på någon gata över huvud taget. Givetvis är de inte bara av det otäckare slaget, utan också jäkligt på. Blandingen av skapelserna är ganska standardiserad, allt från gigantiska saker som dör långsamt till små ettriga kryp som man bara hatar. Att skjuta neråt har aldrig varit min favoritpryl i förstapersonsspel, jag fullkomligt spyr över spindlar av medioker storlek med mera som dock åsamkar relativt stor skada.

Sonys kontroll känner vi väl till, den klarar numera av att lutas lite hit och dit för att öka spelupplevelsen. I Resistance kan man göra lite småsaker här och där, men en sak som sticker ut är att när någon fiende grabbar tag i dig måste denna skakas av med kontrollen. Nu hostar någon Nintendo Wii-ägare högt och det är förståligt, en Wii-mote gör det här i sömnen. Det som gör att det blir speciellt i spelet är att man håller joypaden med båda händerna och tvingas skaka den med den ena. I och med detta släpper man ena handen och har inte världens bästa grepp, så det går inte bara att skaka spontant utan kräver lite konstaterande att man verkligen har grepp. Annars kanske det är fler tv-apparater som får en kontroll i sig.

Vapenarsenalen är rätt häftig. Den är väl i och för sig – även den – ganska standardiserad, men det finns lite nyheter. Min favorit är en hologramsköld som man skjuter ut framför sig. Den skyddar mot fiendens eld tillfälligt och gör en dum framrusning mycket mindre dum.

Miljöerna är varierande, men konstant ganska gråa. Spelet utspelar ju i och för sig i England som förmodligen är världen gråaste och tristaste land – som jag har besökt i alla fall. Man kan vara både inom- och utomhus – till och med lite mitt emellan. Det händer att man springer in i hus som ligger i rutiner, då är man inomhus men väggarna och taken kan vara borta. Nu börjar det bli lite som trädet som faller i skogen. Som variation kastas det in lite framförande av fordon. Jeepen är faktiskt ganska trevlig att köra, den är lite rally ärligt talat.

Grafiken är snygg och ärligt talat. Det skulle ju vara ren misär om den inte var det. Har man en tv av imponerande sort, då blir det ännu snyggare. Nu besitter jag inte en 1080-apparat, men i Resistances fall gör det ingen skillnad när spelet tydligen nöjer sig med att skicka ut 720. Ljudeffekterna är bra, men det är de väl alltid nu för tiden. I stort sett i alla fall.

Spelet har ett bra upplägg. Insomniac, det vill säga utvecklarna, har nog tittat på de flesta andra spelen i genren och adderat lite här och där. Ensamspelläget är bra och håller spelaren aktiv. Hoppar man ut på nätet, Playstation Network, blir det en hektisk upplevelse. Det är inte lika mastigt som till exempel Gears of War som är hetaste spelet på Xbox Live för tillfället. Det är en lite spinkigare upplevelse skulle man kunna säga. Det kompenseras med en jäkla massa spelare som tillsammans ger en tät och spännande spelstund. Upp till 32 personer samtidigt har jag läst mig till, 23 stycken var det som mest när jag var ute och agerade måltavla åt jänkarna som spelat i månader. Jag gjorde dock bra ifrån mig, mycket bättre än i Gears of War där jag oftast agerar statist.

Resistance: Fall of Man var den bästa av lanseringstitlarna när Playstation 3 lanserades i USA, såvida det kommer att vara det även här i Sverige den 23:e mars återstår att se då fler spel dyker upp. Även om inte Resistance: Fall of Man är vad Halo var till Xbox är det ett bra förstapersonsspel. Är du en fan av genren och äger en Playstation 3, då är det helt kart ett spel att titta närmare på – eller, det är till och med dumt att missa.