spel. Rally Fusion är ett rallyspel av standardformatet, man får köra i

olika turneringar och om man vinner får man tillgång till nya banor och bilar. De

olika loppen varierar i upplägg, en bil i taget kör längs banan – precis

som i vanligt rally, fyra bilar kör samtidigt eller så kör man en mot

en på separata körfält. Turneringar vinns ibland genom att ha den bästa

totaltiden i alla racen och ibland ska man få bäst placering totalt.

Underlaget varierar mellan asfalt, sand, lera, grus och snö. Köregenskaperna varierar kraftigt mellan underlagen, den som försöker köra på samma sätt på snö och asfalt kommer inte komma långt. Att köra av vägen kan ge lite olika resultat beroende på vilken miljö man kör. Om man kör av vägen på till exempel en ökenbana är det enkelt att ta sig tillbaka på vägen utan större skador, men om man däremot kör på en smal bergsväg kommer man troligen att ha en totalkvaddad bil efter ett besök i bergsväggen. En krock resulterar oftast i att bilen går sönder en hel del, stötfångare lossnar, rutor går sönder, hjul lossnar och studsar iväg bredvid bilen. Detta försämrar självklart styrförmågan och gör att man lär sig att ta det försiktigt. En faktor som gör att man krockar väldigt mycket i början – innan man lärt sig banorna – är pilarna som visar hur vägen svänger. Dessa kommer oftast alldeles för sent och ljuger dessutom ibland om hur skarp kurvan i fråga är. Detsamma gäller kartläsaren som ibland kan ropa ut sina beskrivningar när man är halvvägs in i kurvan, vilket resulterar i ett besök i närmaste vägg. Till råga på allt kallar kartläsaren föraren – det vill säga spelaren – allt som oftast för en idiot direkt efteråt – vilket inte är speciellt upplyftande.

Grafiken håller ganska normal standard, bland höjdpunkterna märks vädereffekterna med snö och regn som är snyggt gjorda. Saker som ligger en bit bort ser dock väldigt suddiga ut, vilket gör att man ibland inte ser åt vilket håll vägen svänger och det i kombination med att kartläsarens inkompetens gör att man då och då svänger åt fel håll.

Rally Fusion är ett spel som håller länge om man står ut med de missar som finns. Det finns en hel del turneringar och banor att prova på, bilarna man låser upp blir snabbare och lättare att styra vilket gör att man fortsätter att spela. När man sedan tröttnar på att spela själv går det alltid att bjuda hem en kompis som man kan förnedra lite. Rally Fusion är ett helt okej spel, men det kan inte konkurrera med de bästa spelen i genren. Vill du köra rally är Colin McRae 3 ett betydligt bättre köp.