6

Rally Championship

Text: Burre.

Rallyspel finns det många av – få av dem är bra. Rally Championship är inte ett av spelen som tillhör den sistnämnda gruppen.

Bilspel är inte allt för vanliga att se på Gamecuben men här är i alla fall ett spel som har lyckats hitta hit. Rally Championship är en rallyserie som har några år på nacken och därmed också en trogen skara beundrare. Så frågan är nu, hur ska rallysugna spelare ta emot Rally Championship i deras senaste reinkarnation?

När jag hör talas om Rally Chamionship så är det först och främst ordet rallysimulator som poppar upp i min hjärna. RC-serien var tidigt ute med att erbjuda spelaren många inställningsmöjligheter, långa rallyn (vissa banor kunde ta hela 20 minuter att åka igenom) och skador som påverkade körningen. Redan efter bara någon halvtimmes körning så märker jag tydligt att det receptet verkar ha omstrukturerats lite. Visst har man fortfarande inställningsmöjligheter på bilen och visst sker skador under loppens gång som påverkar köregenskaperna. Men ändå känns det som om allt har fått en mer arkadbetonad stil. Inställningarna är lite färre än förut och de långa rallyna känns mer som banor ur ett arkadspel.

När man väl köpt sig sin första bil, ställt in den efter bästa förmåga och äntligen är på väg ut på första rallyt så infinner sig nästa stora ändring som serien verkar ha genomgått. Känslan i bilen är annorlunda än vad den brukar vara. Bilen känns som om den väger mindre än vad den brukar och slängs runt i kurvorna ganska ordentligt. Detta hjälper till att spä på den arkadkänsla som jag nämnde innan. Styrningen fungerar ganska bra och erbjuder kontrolltyper med både analog och digital gas.

Rent grafiskt så ger spelet en blandad upplevelse. Den innehåller alla de flesta grafiska effekter som många utav konkurrenterna erbjuder, men det bjuds inte på något utanför det. Bilen är ganska detaljerad men inte överdrivet, och texturerna är lite suddiga på sina ställen. I övrigt så ser spelet okej ut, men inte mycket mer än så. Ljudet är även det ganska okej, men det känns som om ljudet saknar det lilla extra för att höja stämningen i spelet.

Ska man sammanfatta Rally Championship lite kort, så skulle man kunna säga att det är ett medelmåttigt bilspel. Varken riktigt bra eller riktigt uselt. Det känns som om spelet nöjer sig med att inte ta täten. Rally Championship serien har funnits med ett bra tag nu och ett namn som det förpliktigar. Det känns som om det nya spelet försöker flirta med arkadspelare och simulatorspelare inom bilspelens värld och lyckats hamna mellan båda solarna så att säga. Det får även ett visst avdrag för att det har vissa detaljer som bidrar till att konceptet inte känns helt komplett. Karriärsläget är lite otydligt och slarvigt genomfört, och kartläsningen lämnar ibland mer att önska. Nu kanske jag låter väldigt kritisk, men spelet har även vissa höjdpunkter, som exempelvis bra inställningsmöjligheter för vissa köregenskaper, vilka gör det ganska smidigt att pressa tiondels sekunder i kurvorna. Samt trevliga och omväxlande banor som bjuder på blandade utmaningar. Allt som allt känns det dock som om spelets fördelar tas ut av dess nackdelar och det slutar på plus minus noll mot konkurrenterna.