8.5

Pro Evolution Soccer 4

Text: Silverman

Fotbollskriget tar fart igen – både PES och Fifa släpps som vanligt under samma period.

Vi börjar med de dåliga nyheterna. Världens bästa fotbollspelserie har börjat stagnera. Del fyra är ingalunda det självklara lyftet från trean som vi alla hoppades på. De goda nyheterna är att Pro Evolution Soccer 4, trots allt, är det bästa fotbollsspel som någonsin släppts.
När Pro Evolution Soccer 3 (PES) släpptes så kändes det som en frisk fläkt och förbättrade tvåan på så många sätt att det inte fanns så många anledningar för den fotbollstokige att inte uppgradera. När Konami nu utvecklat del fyra så känns det som om man gått tillbaka några steg, förbättrat en del men även faktiskt tagit bort vissa förbättringar från trean.
PES har alltid varit tufft mot nybörjarna och fyran är inget undantag. Det har blivit ännu svårare att göra ett tokryck med en spelare och springa över halva plan och sätta bollen i krysset. Tack vare den förbättrade AI:n blir den vane FIFA-spelaren mer eller mindre tvungen att anpassa sitt spel till den mer realistiska och roliga stil som PES-spelen alltid erbjudit.
De fasta situationerna som till exempel frisparkar har däremot aldrig varit PES starka sida och det är roligt att Konami äntligen insett att denna, högst väsentliga, del av spelet behövt en rejäl uppryckning. Tidigare har det varit, rent ut sagt, skitsvårt att sätta bollen i mål – även om frisparken sparkats direkt utanför målområdet. Nu känns det något lättare och nu kan man även finta frisparkarna med några olika frisparksvarianter, vilket inte är helt lätt men som ger en härlig känsla när de väl lyckas.
Flödet i spelet är lika bra som tidigare – om inte ännu bättre med tanke på att spelarna blivit skickligare på nedtagningar och använder sig av hela kroppen för att nå bollen. Grafiken håller ungefär samma klass som i trean, både när det gäller omgivningar och spelarmodeller. Man har lagt till ett antal nya animationer som är stiliga men som spelmässigt inte tillför lika mycket som förra upplagan.
Om man ska börja skälla lite på Konami så är det mest uppenbara klagomålet det besynnerliga valet att ta bort den innovativa inkastfunktionen som introducerades i trean. Då styrde man, ovanligt nog, spelaren som skulle ta emot inkastet istället för snubben som kastade. I fyran är detta klockrena tilltag som bortblåst och man har gått tillbaka till ett gammalt stenålderssystem som minskar precisionen väsentligt. Men mest förbannad blir jag faktiskt över den uteblivna onlinefunktionen som vi spelare eftersökt länge och som till och med FIFA börjat med. Döm om min förvåning när det dessutom visar sig att Xbox-versionen av PES 4 går att spela över Live. Som PS2-spelare tar jag detta som ett stort hån från Konami.
I tidigare upplagor har vi varit tämligen förskonade från hackande slowdowns men nu har Konami helt plötsligt tydligen bestämt sig att detta skulle vara acceptabelt, vilket det givetvis inte är. Så fort man kommer i situationer runt målburarna så hackar spelet till. Jag brukar inte störa mig mycket på sådant – förutom när det går till överdrift som i EA:s FIFA-serie – men hackandet i PES 4 behöver man sannerligen inte vara pedant för att upptäcka och då känns det i alla fall viktigt att nämna det.
Annars är mycket som vanligt. Spelet innehåller de sedvanliga ligaspelen, de till hälften rätt döpta spelaruppställningarna och de vanliga träiga kommentarerna från Peter Brackley och Trevor Brooking. Är man inställningsfreak finns det dock en del nya grejor att pilla på som till exempel utseende på spelarna, vilket är kul för de som gillar sånt.
Jag är inte helt nöjd med PES 4. Det har flera outnyttjade potentialer och även om mycket har gjorts lite bättre har enstaka saker faktiskt försämrats. Äger man således PES 3 så tycker jag inte man har så himla mycket att hämta i fyran, såvida man inte hittar det i reabacken. Faktum kvarstår dock att även om PES 4 inte är vad vi hoppades på så är det ändå världens bästa fotbollsspel och spöar fortfarande EA:s FIFA-serie med lillfingret. Så om du är ny i fotbollsvärlden eller bara har erfarenhet från EA:s tolkning av sporten så är du definitivt skyldig dig själv att införskaffa PES 4.