6.5

Gradius V

Sidscrollande shoot’em up-spel duggar det inte tätt av. Och det är väl en anledning för det.

Upp, upp, ner, ner, höger, vänster, höger, vänster, B, A, start. Ni som spelat skjutspel sedan NES-tiden känner med största säkerhet igen denna legendariska Konami-kod. Nu är Konami tillbaka med ännu ett klassiskt skjutspel från den äldre skolan men den här gången kommer den gamla fuskkoden inte att kunna hjälpa dig. Gradius V, vilket betyder Gradius 5 (nähä/Red), är ett sidoåkande arkadskjutspel för upp till två spelare samtidigt där det gäller att skjuta sig fram i rymden.
Gradius V har så gott som ingen handling men en sådan är ändå ganska meningslös i den här genren. Grafiken i spelet är inte dålig, men den imponerar inte heller med mer än sitt sköna och snabba spelflyt som tur nog håller i sig även när skärmen är proppfylld med laserstrålar, missiler, rymdskepp och explosioner. Designen på spelets banor och skepp är tråkigt nog ganska enformig. Ljudet och musiken i spelet håller sig även den i grafikens medelmåttiga klass.

Gradius V har många olika svårighetsgrader att välja bland men förvänta inte att valet Very Easy betyder vad det heter. Spelet är enormt svårt även på denna svårighetsgrad och ska duman klara spelet på Very Hard måste man nog vara en galen liten japan med Space Invaders-syndrom. Varje gång man försakat sina fem liv och de tre kredit man har med sig är det tillbaka till titelskärmen. Sedan måste man göra om allt från början igen, precis som man stod i en arkadhall – men då skulle man kunna kasta in fler mynt i och för sig. Det finns visserligen ett Stage Select-läge där man kan välja att spela de banor eller bandelar som redan klarats, men då får man endast spela just den bandelen och inte fortsätta vidare om man klarar den. Detta gör att man endast vill ge spelet några försök innan man tröttnat för dagen.
Spelets starkaste sida är Power Up-systemet där det går att välja mellan fyra olika kraftordningar i spelets början. Man plockar under spelets gång upp gula medaljer som antingen kan användas direkt för att flyga snabbare eller sparas för att få andra uppgraderingar så som att skjuta bakåt, släppa bomber, få en bättre laser, ett skyddande kraftfällt eller få ett litet hjälpande gult klot som du kan använda på olika sätt. Ju fler gula uppgradering som sparas, desto bättre blir den uppgradering som slutligen väljs. Detta ger spelet en mycket behövd strategisk spelkänsla som lyfter det från ointressant till underhållande.
Gradius V är ett bra spel för den klassiska skjutspelsfrälste som har en lika frälst kompis att spela med då det helt klart är roligast när man spelar två samtidigt. För oss andra är det däremot inget spel att sätta högt på årets önskelista.