7

Need for Speed Underground 2

Galen bilracing på allmänna vägar – det är Need for Speed Underground 2 i ett nötskal.

Jag vet inte hur många gånger jag har recenserat ett Need for Speed-spel och i stort sett varje gång refererar jag till Top Gun där frasen fälls för första gången – i alla fall på ett stort vis. Det var ju trots allt några som såg den rullen. I feel the need, the need for speed.

Nu har jag suttit i många timmar med min Nintendo DS och kört mina stylade bilar i Underground 2 och även om jag tycker det är ganska underhållande är det absolut inte så kul att jag längtar till nästa gång jag ska plocka upp spelet. Det är inte så att jag vill vinna några race och uppgradera bilen, utan det är mer så att jag måste göra det om jag ska kunna vinna fler tävlingar. Alltså, det är mer påtvingat än ett eget val och det är självklart aldrig bra.

Som i den andra Underground-spelen går det ut på att köra illegala gaturace och med inkasserad vinst utrusta sin bil så den blir ännu bättre. Man kan även styla den utvändigt, vilket inte ger så mycket men är roligt. Med tanke på storleken på skärmen blir det dock inte riktigt lika kul som när man spelar på sin tv-apparat. Min ritade logga är rätt obetydlig på min DS.

Grafiskt sett så är spelet dugligt, det är lite hastighetsinlägg med neon som blöder och så vidare. Musiken och ljudet är hyfsat. Kontrollen är simpel och fungerar relativt bra. Datorspelarnas bilar verkar ha ett sikte på spelaren, för det är inte sällan som man rammas av dessa galningar, men de verkar sällan göra samma sak mot varandra – jag har faktiskt aldrig sett det men det brukar i och för sig vara bra avstånd mellan dem och mig. Både i positiv och negativ bemärkelse.

Den undre skärmen har nu på senare tid verkligen inte används av utvecklare. Det är många spel som den bara finns där till ingen större nytta. Klart man ser kartan och det är bra, men annars är den rätt oanvänd. Okej, minispelen använder den, men de är rätt korkade för att vara ärlig.

Need for Speed Underground 2 är ett dugligt spel som fyller sin funktion, men det kan inte tävla alls mot sig själv på konsoler. Men vill du styla bilar är det här de enda alternativet hittills.