5

Goldeneye Rogue Agent

Ännu en version av Electronic Arts Goldeneye-spel.

När Electronic Arts gick ut med att det skulle komma ett nytt Goldenye-spel blev många enormt glada. Goldeneye 64 till Nintendo 64 är en klassiker som har många fans. Tyvärr blev alla – och då menar jag verkligen alla – besvikna på det nya spelet som hette Goldeney Rogue Agent. Det var bara smörja rakt igenom. Det stoppar inte Electronic Arts från att ge ut en version till Nintendo DS och den har jag nu spelat oavbrutet under en tågresa från Boden till Umeå. Tyvärr hade Connex driftstörningar och resan tog två timmar längre än den skulle, vilket också gjorde att jag spenderade två timmar mer med Goldeneye – något som Connex borde straffas för kan jag säga.

Spelet känns snabbt igen från konsolversionerna, vilket oftast är bra men i det här fallet enormt olycksbådande. Jag startade i alla fall upp spelet och kommer snabbt igång då jag inte bryr mig om att läsa den inledande handlingen. Jag menar, det är ett förstapersonsspel och man skjuter rätt mycket, jag behöver ingen uppbyggnad av det. Spelet sätter igång och jag inser att kontrollen kräver att jag spelar med pennan. Det är inget problem med det, bara att väl med pennan i handen kan jag inte skjuta då jag gör det med höger pekfinger – och jag håller i pennan med högerhanden. Hmm. Byter snabbt kontrollkonfiguration och nu kör jag allt med styrkors och knapparna till höger. Den kontrollen funkar, men är rätt osmidig när snabba rörelser krävs – och i ett förstapersonsspel tillhör ju inte det ovanligheterna precis.

Efter den snabba korrigeringen av kontrollen kommer jag igång med spelet och börjar återigen skjuta alla som kommer i min närhet. Siktet blir rött när man har träffyta då är det bara att mata på med skjutknappen – eller hålla den nertryck. Miljöerna är inte så speciellt upphetsande, eller de är inte upphetsande alls.

Det som jag hade förväntat mig var att det skulle vara ett dåligt spel och det var det också. Kul att ett spel ibland kan leva upp till förväntningarna? Eh! Goldeneye: Rogue Agent är inte bra till Nintendo DS heller och det är både smart och ekonomiskt bra att inte köpa det.