7.5

NBA Inside Drive 2002

Text: McGyver

Sportserier har en tendens att producera uppföljare och så har även Microsofts Inside Drive-serie. Basketspel är mycket viktiga för den amerikanska marknaden och därför har det självklart lagts ner både tid och energi på att skapa ett bra spel – det kan sälja konsolen.

Eftersom det är ett licensspel finns alla lagen, alla spelarna – utom de som kontrakterats separat av andra spelföretag – och alla arenorna. Arenor ser nästan identiska ut och lite variation skulle inte skada, men det finns undantag. Sedan huruvida de är identiska sina original vet jag inte, men det är en möjlighet.

Att skjuta – eller varför inte dunka bollen – i korgen är ingen konst, det är bara att passa runt bollen tills man får ett bra läge och sen trycker man in X-knappen och det blir allt som oftast poäng. Det hela låter enkelt och det är det till viss del, allt beror självklart på svårighetsgrad och så vidare. Eftersom det handlar om ett arkadspel blir det roligare när man gör poäng än inte alls. Att försvara sig kan vara svårt, men när man får in tekniken och taktiken går det bättre. Allt följer spelets regler och när man leder över ett lag och det bara är sekunder kvar knuffar de spelarna så snart de bara kan för att de ska komma till straffkastlinjen och skjuta straffar – då stängs tiden av och de tjänar dyrbar tid. Precis som i NBA.

Spelet har tre olika svårighetsgrader och vill man göra det enkelt för sig kan man gå in och ändra på inställningarna så man blir Michael Jordan bakom kontrollen. I de menyerna kan man bland annat ändra på allt ifrån spelarens snabbhet till matchens regler. Listan kan göras hur lång som helst.

Varje lag har tre stjärnspelare, för att hålla reda på vilka dessa är har de tilldelats små ikoner som följer dem vart de än går. Spelarnas artificiella intelligens är häpnadsväckande bra, lagarbetet som självklart är viktigast i en sport som denna flyter perfekt, medspelarna hänger alltid med i svängarna och läser spelet på ett sätt som jag aldrig har skådat tidigare.

Kommentatorn genererar oavbrutet småroliga kommentarer under spelets gång, men efter några timmars spelande har han nog sagt sitt, vilken tur att det då går att tysta ner gubbskrället.

Basket associeras för det mesta med hiphop och det här spelet bryter heller inte denna tradition, för musiken står bland annat Master P med sin hit Take it out side. Att det sedan spelas musik undertiden man spelar en NBA-match kan dock ses som aningen udda, men det är väl för att tillfredsställa dagens multimediakonsumenter. För kreativa spelare ges också möjlighet att skapa och skräddarsy sina egna spelare, vilket går väldigt smidigt och är rätt kul också. Spelet charmar inte med någon fantastisk grafik, men det är ingalunda fult heller. Spelarna är proffsigt designade och det är lätt att urskilja de välkända ansiktena.

NBA Inside Drive 2002 är nog ett av det gångna årets bästa basketspel, den enda nackdelen är att det är lite sömnigt, jag saknar lite action, möjlighet till lite streetbasket skulle inte sitta fel. Gillar du basket är det här självklart ett spel att kolla närmare på.