7

NBA Hoopz

Har du någonsin haft ambitionen att dunka? Nu kan du.

NBA Jam var ett av de populäraste spelen i början av 90-talet. Man spelade basket på ett helt nytt sätt – 2 mot 2, utan regler. Realismen var som försvunnen och spelarna kunde hoppa från mittlinjen och snurra sjuttioelva varv innan han levererade en superextraordinär dunk – som ibland krossade korgen i molekyler. Midway gjorde sedan tyvärr som så många andra, de gjorde nya versioner varannan vecka – kändes det som – och spelet kom till alla tänkbara konsoler. Man tröttnade på spelet och hela konceptet helt enkelt.

Nu kommer Midway tillbaka med NBA Hoopz, som bygger på NBA Jam. Skillnaden är att det har adderats en spelare och en massa realism. Det är fortfarande inte ett realistiskt spel för fem öre, men dunkarna kanske kan utföras av någon i NBA – förut krävdes det superhjältar för att klara dem. Det har också adderats regler, kanske inte så många, men trots allt regler. Man kan få en foul och man kan bli skadad. En spelare får visst slitage i det tuffa spelet och man gör smartast i att byta ut någon i halvtid.

Arkadidén har det dock inte prutats på. Det är rakt upp och ner 110 procent arkad. Detta gör bland annat att det är ett rent helvete att vinna en match, torts att man är bättre än sin motståndare. Föra att göra det jämnare och mer spännande blir det laget som ligger under i slutet av en match automatiskt bättre – så kallat ”catch up”. De sänker sina skott konstant, och de som leder missar nästintill allt – till och med dunkar. Det enda man kan göra är att försöka hålla bollen i laget till skottklockan kommer farligt nära noll och man tvingas skjuta. Tyvärr är det så att försvaret i andra laget också får en boost, vilket gör det knepigt att bara passa runt bollen i godan ro.

Nytt för NBA Hoopz är mini-spelen. Här har spelet massor av enormt roliga partyspel, till exempel att skjuta ett antal bollar runtom 3-poängslingen på tid – precis som i NBA Skills Game. Eller först till 21, där man skjuter från olika ställen på banan och det gäller att komma först till 21.

Det är faktiskt mini-spelen som är den stora behållningen och den största anledningen att köpa spelet. Huvudattraktionen, basketspelet, är kul, men man tröttnar relativt snabbt på det. I multispelarläge har det dock sina fördelar – alla är proffs från första stund i och med att det är så enkelt, samt att det där förbaskade ”catch up”-systemet är inbyggt. Det gör att alla kan spela på lika villkor. Samma gäller mini-spelen, det är en garanterad succé vid nästa fest – att tävla mot varandra är alltid kul.