MX vs ATV All Out
6

MX vs ATV All Out

Wroooooooom!

MX vs ATV All Out är det senaste motocrosspelet från THQ. Jag har själv spelat många av spelen genom tiderna, men nu var det ett tag sedan det begav sig.

All Out ger spelaren chansen att prova på diverse motorcykelracing, både på två och fyra hjul, men även i olika tävlingsformer. Standardupplägget att köra motocross på en bana placerad utomhus, supercross som oftast sker inne på en arena, trick och så någon form av Enduro-upplägg i kombination med orientering.

Spelet börjar på spelarens övningsarea, där finns alla typer av racing och man kan öva ihjäl sig om man så vill. Övning ger färdighet, men personligen hoppar jag hellre in i en tävling än att köra massa övningsbanor. Sagt och gjort. Första spelläget blev – av en slump – Enduro-upplägget. Här tar sig spelaren från punkt till punkt och den som först har kommit fram till alla punkterna vinner. Det här spelläget är nog det jag gillar minst och det primärt för att det ibland känns lite väl slumpartat om man klarar en landning eller inte.

Nästa spelläge blir det som jag brukar gilla bäst och det är Supercross. Här känner jag mig som hemma direkt och det gäller att ta sig först över mållinjen. Inga konstigheter egentligen. Upplägget är mer arkad än simulator och det gör att till exempel banmarkeringar med mera bara finns där som dekoration och kör man utanför banan kör man igenom dessa. Det här är i och för sig inte dåligt, för det finns inget värre än när ett snöre funkar som en vägg.

Motocrossdelen, den man kör på en utomhusbana, har även den upplägget att ta sig först över mållinjen. Här gjorde jag förhållandevis bra ifrån mig direkt, så jag tror att det är min favorittävlingsgren kort och gott. Här finns dock en massa saker som jag stör mig på, vilket primärt är att man kan hoppa jättelångt ut från banan. Det här skulle aldrig någonsin ske i verkligheten och även om det är arkad så ser jag ingen som helst nytta med att kunna studsa utanför banan. Här kan jag tycka att bandesignerna borde tänkt till lite mer. En annan sak som stör mig är att de har stora stolpar på varje sida av många av hoppen, vilka är stenhårda och lite väl lätta att köra in i om man satsar för hårt i en kurva. Inte heller dessa skulle finnas i verkligheten och även här finns ingen rimlig förklaring för att bara för att det är arkadupplägg är det kul att kunna köra in i stolpar.

FMX-delen är den jag konstant gillar sämst och det gör jag även i det här fallet. Men det är min personliga uppfattning och går inte in så mycket mer på den. Den har väl det man kan förvänta sig.

Gillar man Motocross, vilket jag gör, kan man även roa sig med att mecka lite med hojarna, se till att de blir bättre kort och gott. Även utrustningen går att välja efter tycke och smak. Jag har mina favoritmärken och min förare har allt som Answer har i spelet då det är mitt favoritmärke, men de gör inte allt så det blir även några andra.

För att summera spelet så är det lite obestämt i formen mellan arkad och en gnutta simulator. Det har inslag som hur man tar sig genom banorna för att inte förlora hastighet mellan hoppen, men sedan studsar man av banan i nästa sväng. Konsekvens hade gjort det lite mer spännande tycker jag.

Det största problemet har jag dock inte nämnt, utan hållit mig till att berätta om vad man gör i spelet. Men skärmuppdateringen är undermålig och det förstör upplevelsen. Inte nog med det, ofta ser det ut som banan byggs framför en och det är ju också något som drar ner högst markant på spelupplevelsen. Det har kommit en patch sedan release och det blev lite bättre, men de har absolut inte rättat till problemet än. Vi förmodar att det kommer fler patcher som gör spelet bättre, men vi kan tyvärr inte ta hänsyn till det då vi bara spekulerar kring det. MX vs ATV All Out bjuder hur man än vänder och vrider på det på en massa underhållning – och på en massa brister. Det har flera spellägen och man kan grotta ner sig i diverse saker på sin åkare eller sina hojar. När man väl börjat investera i sin åkares karriär är det svårt att inte vilja fortsätta spela – skärmuppdatering till trots. Det finns dock bättre alternativ tillgängliga, men de är begränsade till endast motocross och om du vill ha ett mer varierat racing-upplägg och fordonstyper är All Out ett alternativ – såvida det kommer en patch som löser dess problem vill säga.