7.5

Moto GP

Tunnelseende i 290 blås på två hjul – vardagen i road racing.

Racingspel finns det gott om, men inte så många där man kör motorcykel. Detta trots att road racing är en stor sport. Den växer till och med i Sverige, även om det till största del beror på att den paketeras tillsammans med STCC-racing och så sänds det hela på Sveriges television.

Moto GP är ett licensspel som är baserat på tävlingen med samma namn. Det är anledningen att det har samma namn som Namcos spel – vilket inte är ett licensspel. Moto GP är en simulator, här är det rakt igenom motorcykelracing. Många kan tycka det blir lite tråkigare när det är en simulator, på grund av att de verkliga aspekterna tar ner spelandet. Till exempel i Formel ett, krockar man, då är det i princip kört. Man kan alltså inte fightas med konkurrenter utan att vara orolig man ska skada sitt fordon. I road racing är det lite annorlunda, här kan man knuffas med varandra – det hör till – och man kan dessutom fälla en motståndare genom att komma åt denne i rätt vinkel. Det gör att det hela blir lite mer fysiskt och att det gör spelandet mer lättsamt.

Själva spelet är relativt enkelt upplagt, kör din motorcykel så bra som möjligt. Spelaren belönas med poäng, vilka sedan kan användas för att förbättra motorcykeln. På så sätt blir man ett starkare kort och kan avancera i svårighetsgraderna. Det man först lägger märke till är att spelet är fruktansvärt snyggt. Nu är det i och för sig inte så mycket rekvisita kring en motorcykelbana, men asfalt och annat är enormt verklighetstroget. När man sedan kommer igång med själva körandet ser man att det inte bara är motorcykeln som svänger, vilket är vanligt i den här typens spel, utan att även skärmen lutar åt det hållet man svänger. Det gör att det hela känns mycket mer levande, men också att man kan få en släng åksjuka vid längre spelande. När man ligger bakom en annan motorcykel får man hjälp av slipstream från denne, det vill säga att man kan åka bakom denne för att undvika luftmotstånd. När sedan hastigheten kommer upp en bra bit blir börjar skärmen att röra på sig igen. Nu blir synfältet grumligare och man får ett så kallat tunnelseende. Detta är enormt koolt, det är precis så det är i verkligheten när man kör lite över sin förmåga. När hastigheten bromsas ner kommer synfältet åter.

För de som är vana med bilar kan motorcyklar kännas aningen stela, för när det gäller gathojar så kan man inte sladda sig igenom kurvor som i bilspel. Det gör att inbromsningar är viktiga och förödande att missa. För att göra inbromsningarna effektivare han man sätta föraren mer rakt upp så att han fungerar som en luftbroms, vilket är mycket smart och fungerar bra i kombination med fram- och bakbroms. Bromsarna har som alltid olika effekt. Kör man med bakbromsen kan man forcera fram en liten minisladd som gör att motorcykeln ändrar riktning en aning, vilket kan vara bra vid vissa tillfällen när gräset eller lösgruset börjar nalkas. Frambromsen är den mest effektiva annars, den får mest tyngd på sig, men om man bromsar för mycket kan det hända att man åker på framhjulet. Det gäller alltså att kombinera de två för att få ut maximal effekt.

Nu är inte allt bara bra med spelet, även om jag låter lite som en pr-person för det. Road racing överlag håller inte lika länge som de mest populära racingspelen. Här är det samma som med Formel ett, det är begränsat – om även inte så begränsat som F1. När det gäller road racing är Moto GP fruktansvärt bra, jag har personligen inte spelet ett bättre spel i genren – men när det gäller racing överhuvudtaget, vilket är den jämförelse man måste göra, finns det många spel som placerar sig högre. Är man dock ett racingfan bör man kolla på Moto GP och gillar man road racing – då är det ett måste.