8.5

Metroid Fusion

Samus Aran är världens koolaste spelhjältinna. Här är hon i sitt första Gameboy Advance äventyr – men knappast det sista.

1994 släpptes Super Nintendo-spelet Super Metroid, som många ansåg var den långt väntade uppföljaren till det klassiska åttabitars NES-spelet Metroid. Egentligen var det Gameboy-spelet Metroid 2 The Return of Samus som var uppföljaren till Metroid. Men de flesta ser nog förbi denna titel och räknar Super Metroid som den riktiga uppföljaren. Metroid Fusion är alltså Metroid 4 och börjar med att Samus blir smittad av ett sorts intergalaktiskt och okänt virus som sedan döps till X. Detta virus får Samus rymddräkt att smälta in i hennes kropp och får henne att nästan dö. Dock visar det sig att räddningen är varelsen Metroid – Samus tidigare värsta fiende. De energisugande Metroids är X motsats i universum och efter att Samus nästan utrotat Metroiderna har antalet parasitorganismer, det vill säga X, ökat kraftigt. Med den sista Metroid-DNA som sparats botas Samus och blir även immun emot framtida X-infektioner.

När en nödsignal skickas från en rymdstation som ligger nära hemplaneten till X skickas självfallet Samus för att undersöka situationen. Metroid Fusion har en hel del story som ofta drivs fram genom mycket snygga bildsekvenser. Det gör spelet mer involverande och mer spännande att spela igenom. Dock är spelets största svaghet livslängden då det går att klara på endast några dagars intensivt spelande, men precis som en bra film kan man alltid spela om det.

Grafiken i Metroid Fusion är mycket lik den i Super Metroid, men snyggare. Spelets miljöer, karaktärer och animationer är alla mycket detaljerade och varierade. Trots att hela spelet utspelar sig på en rymdstation så innehåller det alla de olika klimat man är van att se i ett Metroid-spel så som till exempel is, eld och tropisktklimat. Rymdstationen är med andra ord mycket stor och det krävs att du går tillbaka till gamla delar efter du fått vissa färdigheter för att komma vidare i spelet, men med hjälp av den mycket praktiska kartan som är näst intill identisk med den i Super Metroid – och även Castlevania-spelen för de som känner till dem – blir det inga större problem att hitta. Musiken och ljuden är utmärkt och ger spelet den rätta Metroid-känslan. Att styra Samus är trots sin nya svenskfärgade dräkt mycket likt hur hon styrdes i Super Metroid. De flesta av hennes vapen och färdigheter från det spelet finns även med i detta äventyr så som missilerna, den uppladdningsbara lasern och morfbollen. Hon har självfallet fått en del nya vapen och färdigheter för att bekämpa alla nya fiender och för att bemästra denna nya utmaning. Metroid Fusion har ett ganska högt tempo genom hela spelet vilket gör det mycket beroendeframkallande då man nästan alltid upptäcker nya områden, vapen och fiender.

Man kan konstatera att Samus Aran är tillbaka och det ordentligt. Förutom Metroid Fusion och Gamecubens Metroid Prime har det pratats om ytterligare två spel – ett till Gamecube och ett till Gameboy Advance. Man kan hoppas att hennes spelserie nu äntligen får en rättfärdig plats bredvid de andra legendariska Nintendo-spelen så som The Legend of Zelda och Super Mario. Metroid Fusion är helt enkelt ett spel som alla äventyrsälskare måste ha i sin samling.