6.5

Men in Black II: Alien Escape

MIIB kommer på bio den 31 juli (2002), men redan nu finns alltså spelet Men in Black II.

De tar hand om universums skum – de topphemliga agenterna J och K. I filmens värld spelas agenterna av Will Smith och Tommy Lee Jones, men i spelet är det absolut inte dem man får kontrollera. Spelkaraktärerna liknar dem aningen till utseende och de har respektive persons attityd – men det är inte Smith och Jones. Det känns snöpligt när det är ett officiellt spel.

Jag såg filmen för någon vecka sedan och hade återigen äran att träffa Will Smith, som är en hyvens kille. Jag kan inte påstå att jag tyckte filmen var sådär jädra bra, men den var underhållande. Jag rekommenderar dock ingen som läser detta att slänga ut 75 kronor på att se den, ta den för 29 kronor på kvarterets videobutik i december – men nog om filmen, jag spårade ur lite. Dit jag var på väg var att spelet inte följer filmens handling. I filmen är det frågan om en sak som blivit gömd på jorden, medan spelet handlar om en flyktingtransport i rymden som kraschlandat på jorden – och i den fanns det bad aliens. Det är dessa som J och K ska ta hand om.

Man kan välja mellan båda karaktärerna och beroende på vilken man valt blir utmaningarna annorlunda. Temat är dock det samma, svartklädd person med vapen skjuter på allt som rör sig – och det är mycket som rör sig. Det finns massor och åter massor av utomjordingar som stormar mot en och det gäller som sagt att skjuta först och dö sist – om ens alls. I och för sig hade jag inte förväntat mig någon djupare story eller så, men jag trodde inte att det skulle vara ett shoot’em up – för det är i det närmaste vad det är.

Spelet är inte fult på något sätt, men det är inte någon grafiskt underverk om man säger så. Högst normal klass. Ljud och effekter ligger också på okej nivå. Nåt jag undrar är var ”Nod your heads” är – borde den inte varit med? Styrningen är lite sådär ibland. Man måste gå i framåt och i sidled för att kunna skjuta rakt fram på ett effektivt sätt och det hade i alla falla jag kunnat vara utan. Kanske har spelat för många förstapersonsspel på senare tid – så jag lämnar det klagomålet åt sidan.

Om man letar efter ett spel som bjuder på 110 procent action – då kan man sluta leta nu. För det är precis vad Men in Black II erbjuder. Det man kan fråga sig är om hur länge denna action varar – när får man nog? Jag lessnade på runt en timme.