7

Megaman Powered UP

Text: Iceaimer

Megaman dyker upp lite här och där – bland annat på Sony PSP för andra gången på kort tid.
Med Megaman Powered UP har Capcom bjudit oss tillbaka till seriens ursprung. Det första Megaman-spelet kom 1987 till Nintendos 8-bitars NES och sedan dess har en aldrig strilande ström uppföljare pumpats ut i stadig takt. I Powered UP gör alla karaktärerna från det första spelet ett återbesök, och vi får på nytt stifta bekantskap med Cutman, Elecman och den vidrige Dr Wily.

Viktigt att nämna är att Powered UP inte är en total re-make. Till exempel har grafiken blivit rejält uppgraderad och två nya robotar har gjort entré. En rolig nyhet är att man kan spela med de robotar man bekämpat, vilket ger variation samt nya vapen att leka med. Använder man dessa rätt kan man dessutom hitta Construction Packs som finns gömda på banorna. Dessa innehåller byggstenar vilka man kan använda själv i spelets nivåverktyg. Här är det alltså möjligt att skapa sina egna nivåer man sedan kan knäcka sina kompisar med. Kul!

En annan rolig detalj är utmaningar. Det finns hundra unika utmaningar där man kan träna sina färdigheter med olika robotar. Dessa varierar från väldigt lätta till helt löjligt svåra. Här händer det ofta att man drabbas av den där bara ett försök till-känslan som alltför ofta leder till att man sliter sitt hår och säger ett par illa valda ord till sin stackars PSP.

Dessa frustrationer faller däremot snabbt bort när man ser på helhetsbilden. Megaman Powered UP bjuder oss på en underhållande resa till spelets ursprung, med många roliga tillägg, även om innovationen är minimal. Grafiken är så söt den bli, ljudet blippar i vanlig ordning och utmaning finns i mängder. Det är helt enkelt skoj att vara liten och blå!