6.5

Miami Vice – The Game

Miami Vice hade premiär på amerikansk tv 1984 och blev snabbt en av de populäraste serierna. Nu drygt 20 år senare kommer en film baserat på tv-serien av Michael Mann och ett tv-spel baserat på filmen.

Miami Vice var den hetaste actionserien på tv en gång i tiden. Don Johnson blev en superstjärna med hjälp av Crockett och hans kollega som spelade Tubbs blev… ingenting. Kommer du ens ihåg hans namn? Jag gör det inte, men med hjälp av imdb så konstaterade jag att han heter Philip Michael Thomas.

Nu har Michael Mann, han som gör en massa actionfilmer där det är massor av effekter, satt tänderna i Miami Vice och gjort en film av det hela. Crockett spelas av Colin Farrell och Tubbs av Jamie Foxx. Man kan förmoda att Foxx tar Tubbs ett steg längre då hans personlighet inte går att tysta ner. Att Farrell skulle lyfta Crockett är väl en fråga, för Johnson är så mycket koolare än Farrell någonsin kan bli.

Nog om filmen och tv-serien, för det här är en spelrecension. Miami Vice – The Game är något så unikt som ett nytt spel till Sony PSP. Inte bara en konvertering av något som finns sedan länge på Playstation 2. Plus i kanten.

Det hela går ut på att Crockett och Tubbs ska sätta krokben för en knarkkung, det låter så mycket bättre på engelska; Druglord. Det görs på ett ganska brutalt sätt, för att vara poliser alltså. Skjut först, fråga aldrig. Varje bana är strikt uppritad, det gäller att ta sig från punkt a till b utan att dö. För att undvika liemannen, döden – jag var bara sådär fyndig som så många vill vara nu för tiden i sina texter, vad kommer det för nytt härnäst? Spelpojke i stället för Gameboy? Nej, så jävla muppiga kan man inte vara, inte utan att få kompanispö, finns en massa saker man kan använda som skydd.

Kontrollen är ganska okej faktiskt. Att spela ett tredjepersonsspel på PSP är lite av ett gissel. Den har en analog spak, men det räcker inte. Man ser bara åt det hållet man går, och går man runt om en bil till exempel ser man inte åt det hållet man tittade initialt – det vill säga dit man ska. Utan man får gå runt om bilen och riskera att det kommer kulor flygande. Okej. Det finns en knapp som gör att man kan gå i sidled, men då kan man inte hålla i pistolen. Så man går i sidled som en levande måltavla. Irriterande. När man väl håller i pistolen, eller vad det nu är för vapen som nyttjas, står man stilla. Man håller i ena axelknappen och så siktar man fritt med den analoga spaken. Den här lösningen är faktiskt helt okej, men det hade väl varit trevligt om man kunnat gå med pistolen dragen – det har jag sett att poliser gör i tv-serier…

Miami Vice – The Game är ett okej spel, det fyller sin funktion. Som jag tidigare nämnde är det här ett ganska unikt spel sett till utbudet på PSP och trots att det inte någon supertitel är det i alla fall ett av de bättre spelen jag spelat på den kostsamma spelenheten. Och det bästa actionspelet hittills – sett till PSP alltså.