8

Football Manager 2006

Text: Iceaimer

Spelet för alla fotbollsfans som åker buss eller annat kommunalt färdmedel som inte kräver större uppmäksamhet.
Old Trafford är fylld till bredden inför derbyt mot Manchester City. Från läktarna skallar ”Manunited, Manuinted olé olé olé” och när laget intar planen sjunger supportrarna för mig. Det är nämligen jag som är lagets manager och supportrarna älskar mig för att jag tagit deras älskade ”ManU” till seger efter seger i årets säsong. I mitt team har jag förutom gamla hederliga Solskjaer, Giggs och Rooney även lyckats köpa loss Dudek, Owen och Scholes. Jag är inte bara supporter längre, jag är i fotbollens mecka och jag coachar världens bästa lag.

Gänget som en gång gjorde den galet bra serien Championship Manager till pc har nu släppt sitt Football Manager till Sony PSP. En något nedbantad version med färre ligor men ack så komplett. För en tokig fotbollssupporter som liksom undertecknad dedikerat många långa timmar till förutnämnda CM, är Football Manager likväl en nostalgisk tillbakablick som en ny skön säsong i fotbollshimmelen.

Som vanligt imponeras man över hur mycket utvecklarna lyckats få med i spelet. Allt från de gamla spelen finns med och lite till. Man kan träna sina mannar en och en eller sätta hela laget på team träning. Transfermarknaden är en ständig orsak till små glädjeutrop när till exempel Liverpool tvingas släppa Michael Owen till vrakpris och han sedan är avgörande för ligaguldet, eller när du lyckas sälja junioren man köpte för en mille i början av säsongen för 40 miljoner när säsongen lider mot sitt slut.

Man väljer ett lag från till exempel England, Tyskland, Frankrike, Italien eller Spanien. Det gäller som vanligt att vara påläst om ligan, man kan som sagt göra riktiga kap på transfermarknaden om man har hyfsad koll på juniorer och nya spelare. Det man bör tänka på är att om man väljer ett framgångsrikt lag att träna så kommer man förvisso att ha mycket pengar att spendera men styrelsen har också höga krav på sin manager och på att laget ska vara framgångsrikt. Dessutom är det ju betydligt mer ärofullt att leda en underdog till ligaseger än till exempel Chelsea.

Det finns inte mycket negativt att säga om det här spelet, möjligen kan man klaga lite på ljudet men annars är det mesta mycket bra. För den vana managerspelaren är det här en mycket glad nyhet att kunna ta med sig spelet var man än ska ta vägen och att det faktiskt är så avancerat som det är på den här begränsade spelenheten. Jag kan bara tacka grabbarna på Sports Interactive för denna bärbara version som lätt kan följa med på till exempel bussresan.

För den som inte är ett fotbollsfreak kan det här vara en för tung titel att ta till sig. Det går inte att bara spela det här spelet, det kräver en hel del av spelaren. Därför vill vi sätta upp en varningsflagg för de som bara gillar managerspel och inte älskar dem. För det här är utan tvekan ett spel för oss fotbollsfanatiker. Har man spelat CM några säsonger och klarar det bra, då är det inga problem att sätta igång med Football Manager 2006.