7

Medal of Honor

Nu tar även Medal of Honor steget in i nutidens krigsföring, är det bra nog att tampas med den redan benhårda konkurrensen?

Mellan Modern Warfares spektakulära Hollywood-fiction och Battlefields småroliga ton ställer sig Medal of Honor i givakt med en intrig inspirerad av verkligheten från ett krig som pågår än idag 2010. En lagkamrat blir tillfångatagen och det är upp till spelaren att rädda denne. Realism har varit ledordet och man får se konflikten ur olika förbands perspektiv.Vapen låter som det är tänkt och striderna är ganska tuffa och intensiva. Hela kampanjen ackompanjeras av militärspråk levererat med så blodigt allvar att varje stridspitt som spelar det lär bli svag i knäna. På många banor lämnar tyvärr bandesignen mycket att önska.

Hur är multiplayer då? Ja, det är nästan det viktigaste med en förstapersonskjutare idag. Kampanjen är oftast över väldigt fort och det är online som spelet blir hissat eller dissat. Medal of Honor har en respektabel multiplayerdel som rullar på väldigt bra. Tempot är skyhögt och belöningarna är många. Ställt mot sina konkurrenter är det dock tunnare i både antalet klasser, rankingträd och modifieringsmöjligheter. Men bättre att skala av och satsa på kvalitet istället för att fylla spelet med icke ätbart fluff.

Medal of Honor rusar in på en dominant marknad med huvudet först och gör mycket rätt. Det är inte mångsidigt och underhållande nog att räknas som likvärdig bland regenterna av modern krigsföring. Men det är trots allt ett bra spel med kompakt multiplayer.