6.5

Mars 2120

Mars 2120

En dam i rymdrustning ränner runt och skjuter läskiga rymdvarelser. Nej, spelet vi pratar om heter inte Metroid-nånting utan Mars 2120, men ett metroidvania är vad det är.

Hundra år in i framtiden har nånting gått på tok i människornas koloni på Mars och en rymdsoldat skickas dit för att ta reda på vad som hänt. Det är premissen i Mars 2120, ett nytt brasilianskt metroidvaniaspel.

De första intrycken är sisådär. Plattformshoppandet känns inte klockrent och kontrollerna är något bökiga. I sedvanlig metroidvaniastil far man runt och utforskar, inledningsvis utan särskilt mycket i vapenväg att röra sig med. Allt eftersom finner man vapen och utrustning som alla tillhör någon av tre elementliknande kategorier: el, is och eld. Med dessa kan man aktivera manicker, skapa plattformar och så vidare vilket tillåter en att nå nya platser i basen. Vissa fiender är immuna mot vissa vapen så det gäller att ha koll på detta. Sparpunkter finns utspridda i hyfsat antal och det går även att snabbresa mellan vissa platser i spelet.

Det tog ett tag innan jag insåg att jag inte behövde känna stress eller oro över vare sig kontroller eller fiender utan att jag kunde spela i min egen takt. Kontrollerna känns bättre ju mer man spelar, utom vägghoppandet som aldrig funkade som jag ville, och att utforska och hitta nya vägar är kul. Grafiken är hyfsad och det finns ett par roliga bossar. Plus också för fina tillgänglighets- och svårighetsinställningar.

Det är inte något mästerverk men Mars 2120 visar sig ändå vara rätt så trevligt att spendera några timmar med.