5

Magix – Music Maker

Text: Tobias

Ifall jag inte minns helt fel så släpptes det några musikprogramspel i samma anda som Magix även till Playstation. Syftet med denna typ av musikprogram är för mig ett ganska luddigt mysterium, för varför sitta och pilla med en joypad när man lika gärna kan göra musik på antingen riktiga instrument eller en dator? Om du nu mot förmodan tycker att det låter lockande med ett musikprogram till din Playstation 2 och bestämmer dig för att köpa Magix, kommer du nog med största sannolikhet bli besviken när du kommer hem från din spelbutik. Magix är nämligen ganska långt ifrån det första man tänker på när man hör ordet ”musikprogram”.

Det är som tidigare nämnt lite knepigt att göra musik med en joypad, men man upptäcker relativt snabbt att man inte behöver bekymra sig speciellt mycket över den saken. När det väl fastnat i hjärnan vilka knappar som gör vad och man börjar få lite flyt i musikskapandet upptäcker man ett ganska stort frågetecken, nämligen att det inte går att skapa sina egna melodier eller trumvirvlar – utan man får nöja sig med att pussla ihop redan samplade slingor från mer eller mindre kända grupper. Det finns slingor inom de flesta musikstilar och det finns ganska många olika instrument och melodi-slingor i sig att välja mellan, vilket tyvärr inte spelar någon som helst roll eftersom väldigt många av dem påminner så pass mycket om varandra.

Skaparna av Magix har förutom att de lyckats skapa ett meningslöst program, även klämt in en uppsjö av demolåtar som någon pillat ihop med hjälp av de färdiga slingorna. Vissa av dem låter visserligen okej, men det blir mest pinsamt när man till exempel hör deras försök att göra en rap-låt med en samplad rap-slinga.

Nu till den slutgiltiga frågan, är det värt att lägga ut pengar på ett musikprogram som inte låter en göra egen musik? Svaret säger sig självt – det vill säga nej, om någon var osäker. Ifall man nu verkligen vill göra musik och inte har någon PC eller synth, då finns det många bättre alternativ än Magix. Sätt ut en köpesannons någonstans på en Amiga med en sampler och programmet Protracker, det är väldigt gammalt, men det är både roligare, bättre och erbjuder mer möjligheter än Magix.