Visste du att...
7.5

Lord of the Rings: The Two Towers

Sagan om ringen: De två tornen har premiär den 18 december – men redan idag kan du spela spelet.

Sagan om ringen gick från ingenstans i folks medvetande till att tillhöra den absoluta toppen. Även om Tolkien alltid varit aktuell har han nog aldrig varit hetare än han är just nu. Så het att två spel baserade på Sagan om ringen kommer i stort sett simultant – det ena baserat på filmen och det andra på boken. Electronic Arts äger rätten att göra spel på filmen och det är det spelet som vi har testat.

Många trodde nog, inklusive jag, att Sagan om ringen skulle bli ett äventyrsspel. Det känns nästan självklart att en saga blir till ett äventyr – det tycker i alla fall jag. Efter att ha provat det på E3-mässan i Los Angeles förstod jag att det skulle innehålla massor av action, men tänkte att det var varvat med annat. Även där hade jag fel, för Lord of the Rings: The Two Towers är 100 procent action.

Spelaren får välja mellan att vara tre karaktärer; Aragorn, Legolas Greenleaf och Gimli. Varje karaktär har sina specialiteter, Aragorn är bra på att slåss med svärd och okej på att skjuta pilbåge. Legolass är bra på pilbåge och hyfsad på svärd och slutligen Gimli som är röjarkungen, han slåss med sin yxa och inget mer. Aragorn kommer förmodligen att vara den mest populär av figurerna på grund av sin framträdande roll i filmen, han även den karaktären som är bäst av de tre.

LOTR är baserat på de två första filmerna och det beror, enligt Arcadia Kim som är Development Director för spelet, på att det inte fanns tillräckligt med tid att göra ett spel baserat på första filmen och då satsade EA på att göra ett som inkluderar båda. Spelet har hämtat eminenta slag från båda filmerna och placerat dem i kronologisk ordning. Mellan varje batalj kommer handlingen fram, vilken alltså är styrd, och visar vad som kommer att hända härnäst.

Man går alltså från slag till slag och det är precis vad man brukar göra i den här spelgenren, det är ett så kallat hack’n’slash-spel. Det kräver alltså mindre av tankar än flinka fingrar. När man spelar har EA valt att inte låta spelaren kontrollera kameran, utan den är fast. Ibland kan det irritera enormt, bland annat när man går i sidled och inte kan se om det kommer någon fiende eller inte. Varför kameran inte går att kontrollera, något som är självklart i dagens spel, är för att det ska ge spelet en mer filmlik känsla förklarade Arcadia Kim. Man kan inte kontrollera filmen, man ser på den och det var det som EA har försökt anamma. Om det ökar spelkänslan vet jag inte, men jag är bombsäker på det ökar irritationen. Nu är det lyckligtvis inte ett stort irritationsmoment, utan man vänjer sig rätt snart.

Spelkontrollen är bra, men det blir som alltid i den här genren ofta tal om att trycka på en eller ett par knappar konstant. EA har lyckats få in variation i och med att man kan byta vapen och så är omgivningarna relativt varierande. Det som lyfter spelet är självklart karaktärerna och omgivningarna, hade spelet varit utan LOTR-licensen hade det inte känts lika spännande – men det hade fortfarande varit ett bra spel.

För att göra spelet oumbärligt för LOTR-fans har EA lagt in exklusivt material. När man klarar spelet får man se en filmsnutt som är inspelad för spelet och kan inte beskådas på annat ställe. Dessutom har intervjuer med skådespelarna och annat lagt in och allt som allt är det förmodligen ett måste för fansen. Såvida man har bott under en sten och inte känner till LOTR – eller kanske rent av inte bryr sig – är spelet fortfarande ett bra köp om man gillar hack’n’slash eller beat’em up om man hellre vill.