6.5

NHL Hitz 2003

Hårda tacklingar är bara förnamnet på vad som levereras i NHL Hitz 2003.

NHL Hitz 2003 fokuserar totalt på det hårda tilltagen i hockey och så har man spetsat det hela med lite övernaturliga inslag också.

Midway är kända för att ta fram spel som passar sig bra i spelhallarna. Dessa är fruktansvärt kul att spela och man känner att man får ut maximal underhållning för sina 10 kronor eller vad de nu kan kosta. Man spelar en gång eller två och är nöjd med antal spenderade kronor. När sedan dessa spel dyker upp som tv-spel blir det en annan femma. De är fortfarande lika kul, men eftersom man spelar betydligt mer tappar de snabbt intresse. De är skapade för att roa direkt, man ska kunna spela från första sekund och det finns i praktiken ingen inlärningskurva. Det gör att det är en viss avsaknad av djup och alltså varaktighet.

För att komma runt om problemet med varaktighet har det kastats in olika minispel, vilka kan liknas med NHL All-Stars-matchernas ”Skills Games”. Dock är dessa utan verklig motsvarighet, de är skapade helt och hållet för att underhålla och är därför aningen udda. Det kan vara att hålla i pucken så länga så länge som möjligt, skjuta sönder rutor på en byggnad till att skjuta straffar på en gata iförd inlines. Dessa minispel är kul, men även de håller inte i längden.

Huvudspelet är hockey, men som sagt fokuseras det på den hårda delen av hockey. Här slår man ner motståndare för att bana väg för anfall och domaren är mer av en symbol än en funktion. Man kan dessutom kalla ner superkrafter när man intjänat nog med kraft och då blir man en hockeyspelare på anabola – tar inte skit från någon och sätter det mesta. På tal om mål, det blir rena målfesterna. Det är lätt att göra mål och matchen är aldrig över förrän den är över. Bara för att man leder med några mål i sista perioden är man inte en vinnare, med ett par bra anfall kan motståndaren vara ikapp och lyckas han få en spelare att bli ”on fire” kan han sedan pulverisera ditt försvar och lura målvakten.

Grafiken är snygg, men det är den allt som oftast på Xbox. Musiken är riktigt bra – i mina öron – då den bland annat består av Rob Zombie och Public Enemy. Rock on kan man verkligen säga.

Hur man ska betygsätta NHL Hitz 2003 är inte lätt. Det är skitkul – ett tag. Spelar man mot vänner är det jättekul, spelar man själv är det sådär. Det beror alltså på dina spelförhållanden om det är ett bra köp eller inte. Jag får ut mer av NHL 2003, men då gillar jag hockey. Vill man bara spela ett snabbt sportspel, gärna med vänner, är NHL Hitz ett bra alternativ, men söker man efter ett spel som kommer att fascinera länge är det nog inte det här man söker.