7.5

Juiced

Drive it like you stole it!

I den stundande motortrenden, eller stylingtrenden, kommer det många bilspel baserade på just detta. Styling har blivit så trendigt att andra bilspel har tagit klivet från att bara vara racingspel till att vara bilbyggarracing. Jag tänker då på Need for Speed Underground. Spelet Juiced skulle ha kommit ut för runt ett år sedan, men ansvariga utgivaren gick i konkurs och det tog ett tag innan spelet kunde säljas vidare och ges ut. Vinnaren i budgivningen om titeln blev THQ och de sägs ha betalat nära 11 miljoner Dollar för spelet. Nu är det här, eller det har varit här ett tag – vi fick tag i det mycket sent tyvärr. Så blir det ibland olyckligtvis.

Juiced tillhör bilbyggarspelen där man börjar med att köpa en standardbil och sedan bygger den till ett monster. När man börjar spela har man inte överdrivet mycket pengar och delarna finns inte att få tag i, de måste låsas upp. Både pengarna och upplåsning sker genom att köra sin bil på ett fördelaktigt sätt. Det gäller kort och gott att komma först över mållinjen. Enkelt. Som extra krydda kan man slå vad mot andra förare och på så sätt – om allt vill sig väl – tjäna lite extra pengar. Man kan även sätta hela bilen på spel, man kör för ”pink slips” som lättast kan översättas till ägarhandling. Vinnaren vinner förlorarens bil. Det är enormt skönt när man vinner en bil, men suger hårt när man förlorar sin kärra.

Är man en dålig förlorare, eller tycker det är lite för jobbigt att förlora sin favoritbil eller en stor summa pengar, är det ingen idé att försöka stänga av konsolen eller slita ut minneskortet. Detta vet jag bara eftersom jag har testat om man kan fuska, inte för att jag har blivit grinig över att min superstylade bil gick förlorad. Gör man det, eller tappar uppkopplingen när man spelar online, förlorar man direkt vadet eller bilen. Det gäller alltså att tänka efter om det är värt att satsa bilen eller den där stora summan.

Alla körningar och vadslagningar ger respekt bland andra förare, men den kan tappas lika snabbt om man kör vårdslöst. Respekten samlas på hög och vissa poängsatser öppnar nya möjligheter, till exempel kan en av de andra förarna bjuda in till egna tävlingar med mera.

Spelkontrollen är bra, det är ett arkadbaserat spel och det gör att allt är grundat på att köra snabbt på alla typer av banor som erbjuds. Det går lätt att kontrollera sladdar och motverka dem. Till exempel kan man trycka på nitroknappen i utgången av en kurva för att göra en snävare utgång. Alla bilar beter sig olika, eller alla med samma drivhjul är likartade men skillnaden mellan framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet är enorm – speciellt om det är lite hästkrafter under huven. De nya motormodifieringarna gör att bilarna ändrar karaktär och man kan ställa in dem så de passar en själv så bra som möjligt, till exempel väljer jag att sänka dem maximalt – vilket är 60 millimeter i spelet – för att undvika att de kränger då jag gärna kör med sladd genom kurvorna. Man kan även justera effekten med olika typer av modifieringar, man kan välja att satsa på acceleration eller toppfart och så vidare. Det gör att man kan variera bilen beroende på vad man ska deltaga i för typ av tävling, är det dragrace är acceleration viktigt och är det en ovalbana är topphastigheten viktigast.

Hur man gör för att ställa in bilden som bäst lär man sig när man spelar. Jag ställde in en bil som var enormt bra på alla sätt tills den nådde 150 Mph, då stagnerade den och var som död. Okej, det gick 150 Mph, men alla andra bilarna bara fortsatte och det föreföll som jag stod stilla. Efter lite justeringar fick jag upp den i topphastighet och lärde mig hur jag skulle använda nitron på bästa sätt.

Juiced är snyggt och effekterna är bra. Upplägget på spelet är lite simpelt, lite platt. Det gäller bara att köra och tjäna pengar som bilen stylas med. Sedan köper man nya bilar och stylar dem. Det är i och för sig så här som alla andra spelen är uppbyggda, men de konkurrenter som jag rankar högre har större frihet på sitt körande. Här är allt väldigt inrutat. En sak som jag verkligen uppskattar är att man kan samla ihop ett team som man kör med tillsammans i tävlingarna. Först i mål med alla bilarna vinner, vilket gör att man måste hålla koll på kollegorna hela tiden. Dessas insats kontrollerar man genom att låta dem köra lugnt, medium eller raka rör. Ju mer man pressar dem desto större chans är det att de kör åt pipan. När jag fick min första medlem i mitt team, en tjej som heter Amber, trodde jag att hon tog med sig en bil. Så var inte fallet. Spelaren måste förse alla sina lagkamrater med bilar vilket gör att det måste tjänas mer pengar.

Jag har spelat Juiced i över en vecka, varje dag, och tycker det är roligt men inte alls lika kul som när jag spelade till exempel Midnight Club Dub Edition. Juiced är ett bra spel, men det är som jag sa lite platt. Det har smarta inslag och har unikt innehåll, men saknar det där som gör att man verkligen vill spela det, verkligen vill ha en ny del till sin bil.