7.5

Jackie Chan Adventures: Legend of the Dark Hand

Text: Millenia

Jackie Chan Adventures är en tecknad tv-serie i USA och det är på den som spelet är baserat – inte på Jackie själv som man kan tro. Den tecknade serien visas – vad vi vet – inte i Sverige, men vi har ju riktige Chan på videobutiken och det måste ju vara bättre.

När Jackie Chan inte är ute på allehanda äventyr spenderar han gärna sin tid i sin farbrors antikaffär – ryktet säger att han även gillar att sticka gula tjocksockor med blommor på (samma rykte säger att Millenia gillar att äta godis med smilies/Red). Hursomhelst, en dag kom en otrevlig man på besök till den annars så trevliga affären och frågade i brysk ton efter några magiska bokrullar. Dessa bokrullar finns inte i butiken och i sitt raseri slår då den nu ännu otrevligare mannen sönder butiken och ger sig själv på jakt efter dessa viktiga rullar.

Jackie finner mannens beteende synnerligen konstigt (slå sönder butiker är rätt onormalt beteende/Red) och bestämmer sig för att ta upp jakten på dessa bokrullar, för som vanligt är det aldrig bra när magiska ting hamnar i ondskans händer.

Någonting som slog mig när jag väl kommit igång var spelets likheter med Final Fight One. Upplägget är desamma, de vill säga, du är på promenad och blir allt eftersom påhoppad av elakingar som självklart måste bemötas med våld. En rolig detalj är att det mesta som kommer i din väg går att förstöra, ser du en resväska? Sparka till den och ingen resväska finns mer, ser du en låda? Gör samma sak och lådans öde blir desamma som resväskans. Du kan även finna föremål som till exempel paraplyn och plankor. Dessa går utmärkt att slå till fienderna med och är definitivt effektiva.

Grafiken i detta spel må vara interaktiv, men speciellt snygg är den inte. Bakgrunderna är detaljfattiga och Jackie Chan ser ut som vilken Svensson som helst. Fast när man slåss så känner man sig faktiskt som Herr Chan, tempot är bra och du parerar slag och nitar fulingar utan några som helst problem – precis som på film. Attackerna är lagom många och när du fått tag på en magisk bokrulle så lär du dig vad som står där, alltså en extra kraftfull spark eller slag som kan komma väl till användning.

Livslängden på detta spel är god, förutom att klara ut det på tre olika svårighetsgrader så får du efter varje avklarad bana ett bälte, färgen på detta beror på hur bra du skött dig och antalet poäng du samlat in. Svart är givetvis det du bör eftersträva och när den kulören är nådd belönas du med ett extra liv. Någonting du borde vara väldigt glad för eftersom bossarna i detta spel kan vara lite kluriga.

Slutligen, frågan ni alla vill ha svar på, ska julklappspengarna gå till detta spel eller Final Fight One? Mycket svår fråga, finns ekonomiska möjligheter så köpa båda. Annars så har du ett svårt val framför dig, själv väljer jag efter en lång stunds velande Final Fight One, men återigen bör det poängteras att Jackie Chan Adventure är ett mycket trevligt spel som är värt att tittas extra på.