6.5

Alienators: Evolution Continues

Text: Millenia

De flesta spel har man någon gång hört talas om, man har en aning om dess upplägg, huruvida det är ett klurigt pusselspel, ett lättsamt hoppa-och-skutta-spel eller ett krävande rollspel. När det gäller detta spel stod jag – som annars brukar veta allt om alla bärbara-spel – som ett frågetecken. Vad kunde Alienators: Evolution Contines bjuda på – förrutom ett väldigt långt titelnamn, hädanefter förkortat till Alienators för undvikande av tangentbordsslitage? Någon dold topptitel visade det dessvärre inte vara, men ett småhyggligt tidsfördriv med vissa kontrollbekymmer.

(Spelet är baserat på en tecknad tv-serie som i sin tur är en spinn-off på filmen Evolution, men än så vet inte jag dock. I filmen har David ”Mulder i X-Files” Duchovny huvudrollen./Red)

Du styr en herre vid namn Ira, en såkallad Alienator. Genom otaliga banor ska du peppra fiender och plattformshoppa, hoppandet ställer inte till bekymmer, det gör däremot pangandet. Anledningen till detta oönskade bekymmer är den – stundtals mycket irriterande – kontrollen, att sikta på fienderna och därefter utdela dödsdom är inte det lättaste. De flesta fiender befinner sig i fothöjd, att få dessa odjur att möta sin skapare är betydligt lättare sagt än gjort. Oftast leder bekymren till yttranden av barnförbjudna svordomar och ond bråd död – sin egen död. Efter viss träning, man lär sig av sina misstag sägs det, får man dock in snitsen med hi-tech vapnet, nästan.

Alienators är inget fult spel, men att kalla det vackert är att överdriva, dugligt är mer sanningsenligt. Musiken håller däremot högre klass och känns under vissa stunder Castlevania-inspirerad, sämre förebilder går att ha eftersom Castlevania hittills är det Gameboy Advance-spel som bjudit på bäst örongodis.

Något ”klara-under-reklampausen”-spel är det inte tal om, inte heller något ”sitta-en-vecka-utan-mat-och dryck”-spel utan kanske mer ett ”spela-när-inget-annat-finns-att-göra”-lir. Drygt en vecka skulle jag gissa att det tar för de allra flesta att klara detta. Frågan är dock om man verkligen vill sitta i en vecka med detta intetsägande spel med kontrollbekymmer. Vissa kanske gillar det, jag har spelat bättre spel och väljer att tillbringa jullovet med dessa spel istället.