9

Halo 2

Nu är det äntligen här, miljoner spelare har väntat och ännu ett kapitel spelhistoria är skriven.

Efter den 11 november blir Xbox aldrig sig likt, för då släpps Halo 2. Det relativt okända spelföretaget Bungie blev blixtsnabbt ett hett namn för några år sedan då de släppte det bästa Xbox-spelet för sin tid och ett av de absolut bästa förstapersonsspelen någonsin. Spelet jag talar om är givetvis Halo och förväntningarna på dess uppföljare är givetvis skyhöga.
Halo 2 innehåller en hel del överraskningar vad det gäller handling och spelinnehåll. Handlingen i Halo 2 plockar upp precis där föregångaren slutade. Spelets enormt coola huvudrollsinnehavare, Master Chief, återvänder till en rymdstation ovanför jorden där hans medaljceremoni avbryts på grund av en attack från Covenanterna. Covenant betyder pakt eller överenskommelse på svenska och det är precis vad gruppen rymdvarelser som kallar sig för The Covenants har gjort. Detta samarbete grundar sig i deras religiösa tro och av detta kommer mycket av handlingen att kretsa kring. Spelets blir både spännande och komplicerad längs genom spelets gång, men detaljerna får ni själva upptäcka. Handlingen är faktiskt så bra att efter jag klarat det här spelet så kommer jag gå ut och köpa den första boken i Halos boktrilogi.
I grunden är Halo 2 ett förstapersonsperspektivspel där det gäller att hålla sig vid liv och skjuta så mycket rymdmonster som möjligt. I de flesta andra spel i den här genren så plockar man upp energi och sköldar genom att gå över diverse förstahjälpenpaket eller liknande, men så är inte fallet i Halo. Här har man en grundsköld som automatiskt laddas upp varje gång man lyckas hålla sig utom skjuthåll i ungefär tio sekunder. Så fort denna sköld tar slut dör man ganska snabbt. Detta annorlunda system ger spelet ett helt annat strategiskt upplägg än många andra spel i genren.
Den mystiska, mäktiga, fruktade och tydligt Samus ”Metroid” Aran-inspirerade supersoldaten Master Chief får i Halo 2 möjligheten att beväpna sig med två vapen samtidigt. En del stora vapen i spelet kräver dock tvåhandsfattning och när man har två vapen samtidigt så kan man inte använda granater. De som spelade första spelet minns säkert att man aldrig kunde ha mer än två vapen åt gången, med den nya dubbla vapenfunktion skapas nu fler strategiska valmöjligheter. Så gott som alla vapen från förra spelet är tillbaka i Halo 2, men de har förändrats lite både till utseende och funktion. Halo 2 innehåller även en hel del nya vapen och alla är användbara på sitt sätt. Det finns även precis som den första delen i serien en hel del olika fordon som man får tillgång till. Både på land och i luften vilka är både lätta och roliga att styra.
Grafiken i Halo 2 är minst sagt enastående. Det är ett av, om inte det, snyggaste spelet på en konsol någonsin. Texturerna är detaljerade utan like och det kryllar av effekter och händelser på skärmen utan att spelets bilduppdatering sviker. Designen på spelets miljöer och karaktärer är vacker, cool, genomtänkt och egensinnig. Musiken, ljuden och rösterna i spelet är även de fenomenala. Musiken är alltid atmosfärisk, passande och ofta storslagen i sann Hollywood-stil. Karaktärernas röster är välgjorda och denna gång visas Covenanternas personligheter betydligt starkare än senast då även de kommunicerar med ett språk man förstår.
Halo 2 har samma val av svårighetsgrader som sin föregångare och man kan lätt gå tillbaka till avklarade favoritbanor för att spela om dem på en svårare inställning. Det kommer ta mycket träning innan man lyckas klara av allt på spelets högsta svårighetsgrad kallad Legendary, det kan jag lova. Det här är ett av de riktigt få spel som jag faktiskt tycker är värt att spela om på en högre svårighetsgrad. Man kan spara sitt spel när som helst i Halo 2 och sedan spela vidare när man får tid eller lust direkt från senaste check point, vilket är speciella punkter i spelet som dyker upp ungefär var tionde minut.
Precis som i föregångaren så går hela Halo 2 att spela tillsammans med en kompis i spelets samarbetsläge. Sen har Halo 2 också ett flerspelarläge för upp till fyra spelare samtidigt och det finns en enorm mängd spelsätt och banor att välja bland. Och sist men inte minst så går Halo 2 att spela över konsolens Internettjänst Xbox Live. Om jag måste klaga på någonting i Halo 2 så skulle det bli att det ibland dyker upp ett litet grafikfel som gör att vissa texturer inte verkar hinna ladda in i takt med spelet.
Det finns inget med Halo 2 som jag verkligen kan se som bäst eller sämst eftersom i princip allt är så fantastiskt. Halo 2 är otroligt underhållande på alla sätt och lever upp till alla mina höga förväntningar. Det ät det bästa spelet till Xbox och ett måste för alla ägare av en sådan konsol, så enkelt är det.