6

Ferrari F355 Challenge

Ferrari – ett bilmärke som får de flesta att drömma.

Är man en fan av det legendariska bilmärket Ferrari är Ferrari 355 Challenge förmodligen en sanndröm. Här erbjuds man chansen att ratta en Ferrari F355 i den speciella Ferrari-tävlingen skapad för att höja Ferraris varumärke. Spelet Ferrari F355 Challenge hade premiär för länge sedan i spelhallarna och Sega, som är ansvariga för spelet, hävdade att det var så nära den verkliga körupplevelsen man kan komma.

Jag befann mig nyligen på Ferraris fabrik och fick äran att titta på hur det går till att tillverka en Ferrari, vilket gjorde att jag har fått en lite högra grad av intresse för Ferrari och jag har även börjat tänka i banorna ”en sådan bil skulle jag vilja ha”. Det sita är väl självklart att alla skulle vilja ha en Ferrari, men jag har aldrig varit en fan av sådana bilar – hellre en bil med större nytta. Men som sagt, efter att ha suttit i den nya Enzo Ferrarin är jag också en fan av det italienska bilmärket. Detta gjorde mig naturligtvis mer intresserad av spelet – för inte f-n fick jag provköra någon Ferrari i Italien inte.

Med allt detta i bagaget satte jag igång och spelade Ferrari F355 Challenge. Val av bil, eller snarare färg, och sedan var det bara att sätta igång att köra. Det som man kan konstatera redan efter första kurvan är att det inte är ett arkadspel, utan man måste planera körandet för att bli en vinnare. Det gör att spelet uppfattas stelare än de flesta bilspel som finns ute och det är inte bara en uppfattning, utan sanningen. Ferrari-spelet bjuder måhända på enormt häftiga bilar, men det ger spelaren mindre än man hoppats på.

Spelet är snyggt och det är som sagt kul att köra Ferrari bara för att det är en Ferrari. Vad som inte är kul är att spelet är stelt och ger spelaren mindre upplevelser än vad man önskat. Det är svårt att säga huruvida det är ett måste för en Ferrari-freak eller inte, men det är helt klart värt att titta närmare på Ferrari F355 Challenge. Det är däremot inte ett måste – långt därifrån.