6.5

F1 2002

Text: Greven

Ett nytt år betyder en ny version av Electronic Arts (EA) alla sportspel. F1 är inget undantag. Detta är tredje inkarnationen i F1-serien till Playstation 2 efter F1 Championship Season 2000 och F1 2001 – frågan är vad utvecklarna på EA gör om dagarna egentligen? Inte lägger de ned alltför mycket tid på att utveckla F1-spelen i alla fall verkar det som. F1 2002 är i princip kalkerat från F1 2001 med få förändringar. Likt föregångarna kommer dessutom spelet när en stor del av F1-säsongen redan avverkats vilket är mer än lovvärt korkat.

EA:s kännemärke i sportspelsserierna är att de har den officiella licensen från organisatören av mästerskapet som ska porträtteras, i det här fallet Internationella Bilsportförbundet FIA vilket betyder att vi i årets utgåva till exempel får med Toyota och Renault som team med korrekta förarnamn.

Fler nyheter är möjligheten att samla på sig EA Sports Cards. Dessa får man när man klarar utmaningarna i spellägena Challenge och Team Duel. Korten kan man sen beundra i ett kartotek som finns tillgängligt från huvudmenyn. Vitsen med detta är väl rent egoförhöjande, men lite kul kan det kanske vara när man får ihop en fin samling av bästa valören.

När vi ändå talar om Challenge Mode så har detta finslipats sen förra året och utmaningarna finns även i svårare versioner. Challenge Mode visade sig vara det roligaste momentet i spelet och är precis som namnet antyder verkligen utmanande svårt, inte minst om man väljer ”Simulation” som kontrolltyp då bilen inte direkt går som på räls genom kurvorna. Att plocka hem guldversionen av EA Sports Card i samtliga utmaningar kommer kräva en rejäl insats av spelaren.

I Team Duel ska man köra bättre än sin teamkompis. Poängen med detta är givetvis att båda sitter i identiska bilar med exakt samma förutsättningar, vilket gör att det bara handlar om förarens skicklighet. Teamkompisen är tydligt markerad med en ikon ovanför sin bil så att man lätt ska se den.

En trevlig nyhet är också att man kan utnyttja fenomenet Slipstreaming om man har det påslaget i inställningarna. Genom att lägga sig bakom en bil bygger man på sin Slingshot-mätare och när man sen kastar sig ut för att göra en omkörning har man en del extra fart till sin fördel. Det funkar väldigt bra och är ett välkommet tillskott för ökad realism.

Den sista förändringen är att man mitt i loppet kan trycka en knapp för att se senaste sekunderna i reprisformat i några olika kameravinklar. Sen trycker man Startknappen och kastas åter in i loppet där man var och tiden har förstås stått still sedan man lämnade det. Även vid större krascher så klipps bilden över till kameraläge och kraschen spelas upp i slowmotion från olika vinklar. Ganska effektfullt gjort också då bilden får ett visst motion-blur, det vill säga rörelseoskärpa, i samband med detta.

Grafiskt skiljer sig inte årets utgåva nämnvärt från förra årets. Jag tycker mig se något förbättrade ljuseffekter, men är inte helt säker – så några större förändringar handlar det inte om. Tyvärr! För en sak som inte förbättrats alls är bilduppdateringsfrekvensen. Att säga att den är dålig är att vara överdrivet diplomatisk. Den är konstant låg med rejäla svackor som t.ex. vid startögonblicket då den går ner till något som mest liknar fragmenterade stillbilder. Nu är vi inne på PS2:s tredje levnadsår och då duger det inte att släppa ett spel med en dylik fadäs. Enligt rapporter ska även Xbox-versionen av samma spel ha likadana problem så nu kräver vi skärpning EA! Fler saker som inte är till full belåtenhet är hjälmarna som förefaller vara kromade!?! Visst är det läckert att omgivningen reflekteras, men det är för mycket reflektion, något som även gäller för regnvåt vägbana som mer liknar en spegel med vatten på vilket ger ett totalt orealistiskt intryck.

Ljudet är inte heller speciellt lyckat. Motorljudet är inte alls bra, med ett litet undantag för kameraläget ”visir-vyn”, alltså där man ser med förarens ögon och har ratten framför sig, då är motorljudet är hyfsat realistiskt, men i övriga kameralägen låter det bara uselt. Kommentatorerna har fått sparken och lika bra var det. Förra årets babbel var rent löjeväckande. Till exempel när en konkurrent lämnade depån och kommentatorn i lugnt tonläge meddelade att ”Michael Schumacher” följt av en irriterande paus på en sekund och sen i ett skrik som om en rasande tjur plötsligt kommit in genom dörren till kommentatorshytten fullkomliges vrålade ”IS LEAVING THE PITS!”. I år får vi nöja oss med att stallchefen pratar i radion, men han är hyfsat duktig på att informera om vad som händer både framför och bakom ens egen bil så det duger gott. De ihopklippta fraserna passar också ihop bättre nu.

En riktig groda är också att man inte kan ha sin Sony DVD IR-mottagare kvar i port 2 när man startar spelet – och kanske ingen annan IR-mottagare heller? – då får man upp ett felmeddelande om att spelkontrollen inte stöds och kan inte gå vidare. Drar man ur den så fortsätter spelet att starta. Klantigt. ”Sony DVD IR-mottagre” är det som gör att man kan styra sin Playstations inbyggda DVD med fjärrkontroll för övrigt.

För att sammanfatta så är F1 2002 i princip samma spel som förra året med årets team, några nya spellägen, kortsamlandet och nya utmaningar i Challenge Mode. Det är för fattigt för att motivera en ny version till fullpris till dem som redan har F1 2001, men kan vara värt en titt för andra F1 entusiaster. Å andra sidan kan man lika gärna köpa förra versionen begagnad eller på rea, större är inte skillnaderna om man kan acceptera att inte årets team och förare stämmer. Förra året gav jag F1 2002 fyra i betyg. Det var minst ett för mycket. Årets spel får betyget två – alltså okej.