7

F.E.A.R.

First Encounter Assault Recon är ett intensivt actionspel med en del småkusligt inslag.

Xbox 360-ägare får nu chansen att stifta bekantskap med spelet alla PC-spelare talade om för ett år sedan – F.E.A.R. är här. Låt inte namnet lura er, det här är inget skräckspel som handlar om rädsla. F.E.A.R. står som undertiteln antyder för First Encounter Assault Recon och är ett intensivt actionspel med en del småkusligt inslag.

Spelet handlar i stora drag om ett militärt klonexperiment som gått fel. Den SWAT-liknande specialgruppen F.E.A.R. skickas in för att återgärda felet och en del paranormala händelser börjar hastigt inträffa. Handlingen är relativt ointressant och det är sällan det händer nått spännande. Det finns dock ett par minnesvärda stunder så som de med den mystiska lilla flickan som ser ut att vara tagen direkt ur filmen The Ring.

F.E.A.R. utspelar sig till största del i kontors-, kloak- och fabrikslokaler där variationen i miljö- och nivådesignen är ganska minimal. Även fienderna i spelet är variationsfattiga och allt som oftast är det en eller flera mer eller mindre utrustade klonsoldater som får agera måltavlor. Omgivningen är dock snyggt gjord och det mesta går att förstöra till en högre grad än i de flesta spel och när kulorna börjar vina syns det fler häftiga effekter än någonsin. Trasiga föremål kastas runt, rök bildas från trasig cement, gnistor flyger åt alla håll och den så kallade ragdoll-fysiken är extremt välgjord. Att spelet dessutom innehåller en riktigt välgjord slow-motion-funktion som man kan aktivera ganska ofta gör alla effekter så mycket lättare att njuta av. F.E.A.R. känns som ett hopkok av många andra populära spel och filmer då det ofta är tydligt vart utvecklarna fått sin inspiration ifrån. När spelet är som mest intensivt så känns det som att det är det närmaste man kan komma att själv uppleva den enormt trendsättande och smått historiska slutscenen i den första Matrix-filmen när Neo och Trinity totalförstör en hel lobby fylld med vakter. Musiken och rösterna i F.E.A.R. är godkända men bäst är helt klart grafiken. Det är inte konsolens absolut bästa men det är svårt att inte imponeras av alla de effekter som uppstår under eldstriderna.

F.E.A.R. innehåller några av de bästa actionsekvenserna i spelhistorien men egentligen inte mycket mer än så. Det är dessutom nästan exakt samma spel som släpptes på PC för ungefär ett år sen och innehåller tyvärr inte den nysläppta PC-expansionen F.E.A.R. Extraction Point. Istället innehåller spelet en nyhet som kallas Instant Action. Detta är ett par korta banor som man ska försöka klara så snabbt som möjligt. Det innehåller även ett flerspelarläge som går att spela över Xbox Live. Avsaknaden av djup handling, pusselelement, variation och några riktiga nyheter drar ner betyget på ett annars mycket välgjort spel. Letar du dock bara efter ett gediget actionspel med skön spelkänsla kommer du inte att bli besviken.