5

Dead or School

Dead or School är en pinsam sörja du gör bäst i att undvika.

Tokyo har tagits över av kladdiga zombies och tvingat ner människorna i tunnelbanesystemet. Nu har en hel generation vuxit upp där, utan vetskap om hur livet en gång var uppe på ytan. Vår protagonist Hisako får nys om ordet ”skola” och känner ett starkt kall till den nu utdöda institutionen. Tack vare hennes övertygelse blir hon tilldelad en skoluniform som passerat flera generationer innan henne, med den ska hon ta sig till ytan och gå i skolan! Det var mycket text för en ursäkt att klä huvudpersonen i en liten skolflickeuniform.

Lättklädda karaktärer är inte det största problemet i det här spelet. Många stillbilder under spelets gång visar karaktärerna i väldigt utsatta positioner när en eller flera zombies närmar sig. Det finns en underton av att fienderna inte bara är ute efter att skada och döda dessa kvinnor.

Från en 2,5D-vy springer och hoppar Hisako igenom tunnlarna under Tokyo och rekryterar allierade på vägen mot sitt mål. Det kan vid första ögonkastet se ut som ett Metroidvania, men banorna är egentligen linjära med några enkla avstickare på vägen.

Till hands har Hisako skjutelds- och närstridsvapen som går snabbt och lätt att växla mellan. Med vältajmade rullningar kan attacker undvikas och förvirra fienden. När energin är låg rivs Hisakos kläder upp och hon hamnar i ett adrenalinläge där mer skada kan delas ut. Mellan striderna finns möjligheten att uppgradera dessa vapen med material man plockat upp på vägen.

Dead or School spelar ganska dåligt, men det är skildringen av karaktärerna som är dess svagaste punkt. Det ger intrycket av att spelet utvecklats bara som en ursäkt att visa upp småsnuskiga bilder.