6.5

Dead or Alive Ultimate

Lättspelad fighting med stora bröst – Dead or Alive i ett nötskal.

Dead or Alive-serien är mer känd för sina lättklädda och storbröstade kvinnliga karaktärer än något annat och detta kan inte anses som något positivt av särskilt många. Efter tre relativt lyckade fightspel och en misslyckad volleyboll-spin-off är serien tillbaka med något av en spelsamling.

Dead or Alive Ultimate är inte Dead or Alive 4 utan en samling med den första och andra delen i serien. Den första delen får man i originalskick, men den andra delen har blivit kraftigt uppgraderad med en ny grafikmotor och nya spelarenor. Grafiken i Dead or Alive 2 Ultimate påminner en hel del om den i Dead or Alive 3 som väldigt snygg kan jag berätta såvida du inte sett spelet själv. Kontrollsystemet i Dead or Alive-serien har aldrig fallit mig riktigt i smaken då jag anser att allt går lite för fort samt att spelsystemet verkar vara uppbyggt så att nybörjare kan spela ungefär lika bra som veteraner. Att trycka hetsigt på diverse knappar och hoppas på det bästa är den taktik som oftast funkar bäst och det är något som jag inte finner särskilt underhållande eller belönande. Spelet innehåller en funktion som bryter det mönstret något och gör spelet någorlunda spelbart. Funktionen är en enkelt utförd kontringsattack som gör att man greppar den attackerandes arm eller ben och sedan utför en användbar – och ofta mycket snygg – rörelse. Om det används på rätt sätt uppmanar det mer variation i motståndarens spelstil och på så sätt höjer den utmaningen avsevärt.

Spelets största svaghet är den ojämna inlärningskurvan då det som sagt är väldigt lätt att komma in i men riktigt svårt att bli så bra att man kan slå en nybörjare. Karaktärsdesignen är något annat som inte faller mig i smaken. Förutom den coola ninjan från spelet Ninja Gaiden är de flesta karaktärer ganska tråkiga eller fula, speciellt slutbossen som ser ut som en sumobrottande Pinocchio. Musiken i spelet är inte heller någon direkt höjdpunkt.

Dead or Alive Ultimate är förutom den grafiska uppgraderingen inte mycket mer än gammal skåpmat. Den största anledningen att köpa Dead or Alive Ultimate är utan tvekan Xbox Live-funktionen som fungerar utmärkt. Dead or Alive Ultimate är en bra spelsamling för de som gillar serien och även ett bra spel för de som törstar kraftigt efter ett fightspel att spela online. Har du inte Xbox Live eller kan vänta tills något bättre spel dyker upp i genren som stödjer Live-tjänsten råder jag dig till att välja något annat av de utmärkta spel som konsolen har att erbjuda så länge.