6.5

Dark Summit

Text: Tobias

Dark Summit är THQ:s senaste tillskott till Playstation 2 och de har därigenom lyckats producera ett minst sagt udda snowboardspel. Från början har du endast en åkare att spela med, men allt eftersom du klarar olika saker får du tillgång till nya karaktärer, kläder, brädor och banor. Det hela går ut på att man ska hjälpa ett gäng snowboardåkare som ständigt motarbetas av den sadistiske ägaren av backarna på berget Mt. Garrick. När man startar spelet första gången får man knappt några instruktioner, men när man kommit en bit ner i backen ringer karaktärens Nokia-telefon. Ledaren för snowboardgänget ber dig då möta upp med en av hans medarbetare så att ni kan slå tillbaka mot skidåkarna. Så här fortsätter handlingen och uppdragen är minst sagt varierande, det kan till exempel röra sig om att hinna till ett utedass för att man fått i sig laxeringsmedel, göra en viss uppsättning tricks eller desarmera bomber – det blir ju inte direkt lättare av att vissa delar av backarna är minerade. Något som skulle kännas rätt i den här typen av spel skulle dock ha varit någon form av energi- eller livmätare, det tenderar att bli lite jobbigt i längden med till exempel alla minorna då det inte händer något speciellt när man blir sprängd i luften. Efter att ha åkt på en mina slungas åkaren åtskilliga meter för att sedan landa i snön, sen är det bara att resa sig upp och åka vidare, det kan kännas lite meningslöst.

Jag har alltid gillat både snowboard och skateboardspel, Coolboarders-serien och SSX tillhör favoriterna, men dessa två, liksom de flesta andra spel i samma genre handlar till största delen om ”vanlig” brädåkning, visst, SSX är inte direkt realistiskt, men ändå. Dark Summit däremot har en någorlunda genomtänkt story och går således mer ut på att klara av olika moment än att bara göra tricks. THQ har gjort ett bra arbete med ljudet och grafiken, men det är absolut inte perfekt på något sätt. Spelkontrollen fungerar, men den hade inte mått dåligt av att utvecklarna spenderat mer tid med den. Grafiken är väldigt tydlig och skarp, men din åkare känns ack så stel och snön yr inte alls så mycket som den borde (det kanske är skare?/Red). Musiken är en bra blandning av techno och rock, men den tenderar att bli enformig efter några åk. Spelkontrollen däremot fungerar överlag ganska bra när man väl kommer in i den, med undantag för när man försöker göra tricks. För att utföra till exempel en grab kan du nämligen inte börja trycka direkt när du lämnar marken, utan åkaren måste ha varit en viss tid i luften innan du börjar hålla in knapparna, gör man inte det så reagerar inte åkaren alls.

Ifall man klarar av att bortse från några små irritationsmoment så är Dark Summit faktiskt riktigt kul på sina håll och är överlag ett hyfsat snowboardspel. Det finns ganska mycket saker att låsa upp, vilket ökar livlängden, och de flesta av uppdragen är riktigt bra. Dark Summit kommer visserligen inte i närheten av SSX Tricky, men är ändå kul som omväxling.