7.5

Colin McRae Rally 2005

Colin McRae rattar in på en N-Gage nära dig.

Skotten Colin McRae är inte ens med och tävlar i rally-vm längre, han slutade under säsongen 2003 då han rattade en fransk kärra. Att han inte sitter bakom ratten i rallyvärlden gör dock inte att han slutar fronta Codemasters rallyspel där man kan se Colin ratta en Subaru på omslaget i alla fall på N-Gage-versionen som jag spelat under några dagar.
McRaes rallyspel finns nu till i princip alla format, det ryktas även om att det kommer till Dreamcast och Commodore VIC 20, men jag låter dessa rykten stanna som just rykten. Senaste versionen av ett McRae-spel är till Nokias speltelefon N-Gage. Nästa upplaga McRae är till Sonys sprillans nya bärbara skärm PSP.
McRae på höjden bjuds det på av Nokia, det för att skärmen är just på höjden på deras speltelefon. Tänk er hur Sonys PSP hade sett ut om den var på höjden. Vilken tanke. I vanliga fall irriterar jag mig på skärmen, men när det gäller bilspel fungerar den bra. Man vill allt som oftast se så långt fram som möjligt och det är det man gör på höjden då djupled visas på så sätt. Längst bort i horisonten får man dessutom hur banorna byggs upp, man kan kalla det en feature om man ser det på så sätt men jag väljer att kalla det popup-effekt. Det innebär att det är bristande hårdvara eller så har programmerarna klantat till det. Det lämnar jag därhän.
Det finns 16 stycken bilar att köra, alla är inte valbara från början utan måste låsas upp via bra prestationer av spelaren. Detsamma gäller för banorna som totalt är 64 stycken. Spelkontrollen är ganska simpel, det är i princip bara att gasa, bromsa och styra. Man kan i och för sig växla, men jag brukar välja automat även om jag vet om att jag tappar någon tiondel här och där. Grafiken är, om man bortser från popup-effekten, av godkänd kaliber. Man ser självklart vad man kör, var man kör och råkar man träffa en tall eller björk ser man var man gjorde det. Ljudeffekterna är okej och kartläsarens instruktioner är förmodligen bra, varför jag säger förmodligen är för att jag aldrig lyssnar på dem.
Att spela rally ensam har jag börjat tröttna på och det som en gång var min favoritgenre har börjat fallera i mina ögon. Jag slänger mig inte längre över nästa version av McRaes spel som jag en gång gjorde. Därför var jag lite skeptisk till att jag skulle tycka det var en rakt igenom angenäm upplevelse att testa spelet. Jag spelade ett tag och det gick ganska bra och därefter bestämde jag mig för att spela via N-Gage Arena, vilket är N-Gage-telefonernas motsvarighet till Xbox Live. Här kan man spela mot andra N-Gage-ägare världen över. Colin McRae 2005 tillåter inte att man spelar live mot en annan spelare, men däremot att man utmanar andra. Det går till på så sätt att man tittar på en rankinglista, väljer en motståndare och sedan laddar ner dennes skugga – även kallat spöke – och tävlar mot det. Vinner man får man högre poäng och förlorar man tappar man poäng. Jag gjorde misstaget att börja spela på en bana som jag inte spelat i spelet, vilket gjorde att jag satte mig själv i en dum situation. Jag valde därför en motståndare med en sämre tid, spöade honom och gick till nästa och så vidare. Det här elementet i spelet visade sig vara en injektionsspruta och jag spelade en massa banor och spöade ideligen motståndare. När jag märkte att jag inte kunde fila mer på mina tider, säkert för att de kör med manuell eller så är de bara bättre än mig, valde jag att gå till nästa bana. Om du fick däng av mig så fick du en hälsning, man kan skicka retsamma sporrar till nytt tävlande, Hype.ses webbadress som ett meddelande på Arena.
Spelet som sådant är helt okej, men det växte i och med möjligheten att spela mot andras tider och deras skuggor – även om de allt som oftast inte var synliga för mig då de harvade bakom mig. Just skuggspelandet är det som kommer att få mig att spela mer av den här versionen av McRae än jag gjort på länge. I skrivande stund rankar jag Colin McRae Rally 2005 som det bästa bilspelet till N-Gage och rekommenderar det till alla N-Gage-ägare som gillar bilracing.