6.5

Chu Chu Rocket

Text: Millenia

Rymdmössen är tillbaka, denna gång är det dessvärre inte gratis, men spelet behöver inte vara sämre för det. Eller?

Som ett led i Segas online-satsning ingick det ypperliga flerspelarspelet Chu Chu Rocket vid köp av basenhet och de Dreamcast-ägare utan detta spel i samlingen är lätträknade. Att gratis inte är synonymt med kvalité är någonting vi alla vet, men som tur är bjöd Chu Chu Rocket på strålande underhållning. Att lotsa vilsna blå möss till rymdraketer, jagandes av knalloranga katter var underhållande, framförallt då fler än en person satt framför tv-apparaten. Jag har suttit otaliga gånger svärandes och skrikandes över detta spel, likaså mina vänner, vilket leder till väldigt trevlig stämning (eh!/Red). Chu Chu Rocket berör, vissa hatar det på grund av att katterna, av någon outgrundlig anledning, alltid tycktes hitta till deras raket när personen ifråga lyckats få ihop en skaplig samling möss. Medan den drabbade sliter sitt hår och förbannar det ”usla” spelet sitter resten av församlingen och skrattar högt, tills en katt knatar in i deras raketer, då är det inte lika roligt längre.

Det märks antagligen att Chu Chu Rocket är ett av mina favoritmultispel, i allfall på Dreamcast. När det kommer till sammanlänkade spel på bärbara konsoler har vi som alltid ett bekymmer, de spelande måste äga var sin spelpojke, någonting som många inte gör och därför blir singelspelandet det som utnyttjas mest. Det är naturligtvis synd, då flerspelareläget är tusen gånger roligare. Jag har ännu inte kunnat testa Game Boy Advance versionen i flerspelarläge, någonting jag beklagar djup, inte minst för min egen skull. Singelspelet är inte tråkigt, men som alltid blir saker roligare när man är flera.

Då levande motstånd inte finns i närheten kan du alltid döda lite tid genom att möta datorstyrda motståndare, roligt det också, men några förtvivlade kompisar ser man inte röken av. Utöver det spelsättet finner den som söker även ett pusselläge, där tillexempel ett stort gäng möss ska färdas till sin farkost, bekymret är att det går på tid och du kanske bara kan placera ut en uppåtpil. Det tar ett tag att klura ut och på vissa banor blir det en hel del hjärngymnastik. Ofta kan detta stundtals jämföras med den frustration som upplevdes i Denki Blocks, tack och lov så är dock pusslen i Chu Chu Rocket roligare än mötena med pusselfreaken på pusselön.

På Dreamcast var kontrollen synnerligen enkel, de fyra action-knapparna på kontrollens högra sida symboliserade en pil i varsin riktning, nu när spelet konverterats till GBA så är knapp-mängden inte den samma, vilket ledde till tre olika alternativ för kontrollering av pilarna.

Den förinställda är den som låter dig med hjälp av A-knappen och styrplattan bestämma pilens riktning, lite knepig i början men fungerar sedan felfritt. Det finns även en möjlighet att låta samtliga knappar på konsolen ha en egen riktning, krångligt tycker jag och låter därför strandadinställningarna stå kvar. Slutligen har vi även möjligheten att genom olika antal knapptryckningar få önskvärd riktning på pilen, krångligt och jobbigt. Rekommenderas minst.

Kontrollsystemet är till en början en börda, men när fingrarna vant sig hörs inga mera klagomål.

En mycket rolig funktion i detta spel är det ritprogram du kan använda för att rita egna figurer som sedan kan användas istället för mössen och katterna. Du kan även, om ditt bildbetyg inte var det bästa, ”ladda hem” redan färdiga figurer, hemladdningen går till så att går in i en meny för att sedan välja vad du vill ersätta mösslukarna med, vill du att kor ska jaga daggmaskar så är det inga problem. Jag gillar som bekant ovanliga funktioner och detta var någonting som föll mig på läppen.

Chu Chu Rocket är inget dåligt spel, men jag orkar inte sitta kvar alltför länge framför det. Det är inte tillräckligt fängslande, att lösa en pusselbana då och då är trevligt, men inget får mig att sitta timmar framför skärmen.

Är du ute efter enkelt tidsförströelse är det ett bra spel, men är spelets djup det som intresserar dig mest får du nog kika på ett annat av spelen på hyllan. Chu Chu Rocket är ett bra spel, men bara inget som man kan spela i för stora doser.