7.5

Beach Spikers

Text: Burre.

Beachvolley är jättejobbigt att spela i verkligheten, här kan man bli ett äss på utan att ens börja svettas.

Beach spikers är ett beachvolleyball-spel och en portning av det japanska arkadspelet med samma namn. Beachvolleyball är, för dem som inte vet, ungefär samma sak som vanlig volleyball med undantaget att lagen består av två personer istället för fyra och att det spelas på sand. Som spelare har man till uppgift att styra ett kvinnligt volleyball-lag genom två olika turneringar, Arcade och World tour, eller köra med eller mot några vänner. Arcade är som det låter den turnering som fanns i arkadversionen och går till så att man spelar igenom ett slutspel, fast med skillnaden att båda lagen börjar på tio poäng istället för noll. Det laget som först får 15 poäng vinner, så matcherna blir ganska korta. Arcade passar bäst att börja med om man inte har spelat spelet förut. Den andra turneringen är lite mer komplicerad. I den körs spelet med riktiga regler – det vill säga att man börjar med noll poäng – och består av ett antal olika slutspel uppdelade mellan olika arenor. En annan skillnad mot Arcade är att man bara styr en av spelarna i laget. Den andra spelaren är datorkontrollerad och tränas upp under säsongens gång genom att man får erfarenhetspoäng efter varje match. Förutom det finns det även Tutorial Mode där man snabbt får en genomgång av spelets kontrollschema och lär sig grunderna för så väl anfall som försvar.

Eftersom spelet baseras på ett arkadspel så är kontrollen ganska simpelt uppbyggd, i alla fall vad det gäller antalet knappar. De enda knappar som används i spelet är A, B och styrspaken, men det räcker gott och väl. A- och B-knappen gör lite olika saker beroende på vilken situation spelaren befinner sig i, vilket även är vanligt i många andra sportspel. De båda knapparna kan kombineras på tre olika sätt, nämligen bara B-knappen nedtryckt, bara A-knappen nedtryckt eller båda samtidigt. A-knappen är associerad med vanliga och enkla slag, så som smash och vanlig pass, B-knappen med finter och liknande, som till exempel snabba passningar och lobbar. Använder man både A och B-knappen samtidigt så gör man än mer avancerade tekniker, så som hoppsmash vid serve, direktpass vid mottagning av bollen, samt fintad smash mot blockningar. Man märker ganska snart efter att man satt sig in i kontrollerna att det är ett spel som mer bygger på timing och taktik än precision. När man börjar möta lite svårare lag märker man snabbt att det verkligen gäller att finta och lura in motståndarlaget i knepiga situationer för att vinna poäng. Vissa dueller kan bli ganska långdragna och man får spela ut hela sitt register av trick och välplacerade skott för att vinna bollen.

Grafiken i spelet är ganska okej, men det finns en hel del brister. Till exempel så är inte spelarna så speciellt detaljerade. Animationerna är skapliga men blir bitvis väldigt stela. Ibland ser det nästan ut som om spelarna går på styltor då de verkar lite orörliga i knäna. Spelplanen ser dock ganska bra ut och de gropar som bildas i sanden när de springer runt och jagar bollen bidrar en hel del till att lyfta atmosfären. Banorna är ljusa och soliga och det känns faktiskt som om man står på någon avkrok till ett paradis och spelar. Till banornas nackdel kan väl nämnas den kopiösa mängden reklam som pryder arenan.

Ljudet i spelet är inget direkt uppseendeväckande, det bara finns där så att säga. Kommentatorns röst låter lite fånig och överspelad, precis som det brukar vara i sport och arkadspel. Det mesta man lägger märke till vad det gäller ljud är att musiken kan bli ganska tjatig efter ett par timmars spelande, man kunde ha satsat på lite fler ljudslingor för att få lite mer variation. Men i övrigt låter det ganska bra.

Till sist, är spelet något att ha? Ja det är faktiskt en ganska svår fråga när det gäller det här spelet. Spelet har ju en del kvaliteter och själva grundkonceptet är mycket underhållande. Däremot har den en del saker som drar ner betyget, som till exempel det ganska snåla utbudet på olika spellägen, vilket gör att livslängden kanske inte blir så lång om man spelar själv. I flerspelareläget kan det dock hålla mycket länge, precis som de flesta sportspel. Gillar du sportspel och är lite av den taktiske spelaren kan det här vara ett bra köp.