7.5

Agressive Inline

Text: Caracarn

Actionsportspel växer förmodligen på träd någonstan i världen – här kommer ett till och den här gången får man göra extrema saker på inlines.

Efter att ha gjort kickflips på en skateboard och gjort en volt med en BMX-cykel så är det nu dags att prova på att göra tricks med ett par inlines istället.

Till att börja med får man välja en av flera olika inlineåkare och sedan vilken bana som ska spelas. Spelet innehåller totalt sju olika banor med ganska stor variation och det första som slår en är att banorna är oerhört stora och att de ofta är byggda i flera våningar. På varje bana finns även en gömd nyckel som låser upp ytterligare ett område. Som exempel kan nämnas att den sista banan – som utspelar sig på ett museum – består av ett stort rum med fem våningar som har rails och ramper överallt. När man hittar nyckeln till Museum-banan får man tillgång till ytterligare ett rum som är minst lika stort. Storleken gör att det ibland kan bli svårt att veta vart man ska åka för komma till ett specifikt ställe.

På varje bana finns en mängd uppdrag som man ska utföra – ofta uppemot 30 stycken och de varierar i svårighetsgrad från busenkelt till snart-kastar-jag-ut-tv:n-genom-fönstret-svårt. Uppdraget kan bestå av att få en viss summa poäng på tid eller genom att göra ett speciellt trick på ett speciellt ställe – eller att leta reda på tre apor på ta dem till kocken. Det finns även hemliga uppdrag som man inte vet vad de går ut på förens man klarat dem! Banornas upplägg i kombination med den höga svårighetsgraden kan göra att vissa uppdrag blir oerhört frustrerande. Först kan man behöva kämpa sig allra längst upp på banan – misslyckas man får börja om längst ned igen och göra om allt en gång till.

De olika tricks man kan göra är i stort sett samma som på skateboard – förutom att man självklart inte kan göra kickflips – och det finns dessutom ett flertal volter att tillgå. Lyckas man med ett trick så fylls trickmätaren och när den är full kan man utföra specialtricks som man annars inte kan göra. Mätare går även att fylla på med hjälp av olika föremål som man kan plocka upp på områdena, till exempel energidryck. Banorna går inte på tid, utan man får Game Over om mätaren blir tom och då får man betala en summa poäng för att få fortsätta. Ungefär som i en spelhall, men här är det med inkörda pengar i spelet – att inte ha pengar vid tom mätare är högst osannolikt, man är snabbt miljonär och ekonomiskt oberoende.

Grafiken i spelet är snygg, men den kunde ha gjorts bättre. Den flyter dock på hur bra som helst och hackar i princip aldrig. Vad det gäller ljudet och ljudeffekterna så är det helt okej, men det skulle varit bättre med lite fler riktigt bra låtar (Dagens problem när det handlar om riktig musik och inte musik skapade för ett spel/Red). Med i soundtracken finns bland annat storsäljande P.O.D. och låten ”Youth of a Nation”. En väldigt bra sak är att man får erfarenhetspoäng varje gång man till exempel gör en grind eller volt. När man fått tillräckligt med poäng så blir man bättre på den färdigheten och får börja samla erfarenhet för att kunna öka ytterligare en nivå. Det tråkiga i spelet är att det inte finns några häftiga videosekvenser att låsa upp och om man väl har tagit allting med en åkare så finns det ingen anledning att köra igenom spelet igen då det inte finns något nytt att hämta ifall man spelar med en annan åkare. Flerspelarläget har några nya idéer som till exempel en form av tjugoett där man åker runt på banan och samlar spelkort, men det ökar inte livslängden speciellt mycket.

Sammanfattningsvis kan sägas att detta spel tar upp kampen med de stora extremsportsspelen även om det inte når hela vägen fram. Banorna är stora och för det mesta välgjorda, uppdragen är variationsrika men ofta väldigt frustrerande. Spelkontrollen fungerar bra och det känns riktigt skönt när man lyckas med ett svårt trick. Landar man på näsan är det oftast på grund av egen klantighet. Att ta sig igenom hela spelet tar väldigt lång tid – räkna med att få sitta över 20 timmar för att klara av alla uppdragen – och om man sedan vill låsa upp alla gömda karaktärer och tricks finns åtskilliga timmars spelande till. Har man kört igenom det en gång, så finns det dock som jag tidigare nämnt inte så stor anledning att spela det igen, men gillar du genren och spel i stil med Tony Hawk’s Pro Skater- och Dave Mirra Freestyle BMX-serien är det ett bra komplement.