Visste du att...
7

Tony Hawk’s Project 8

Tony Hawk-serien har blivit nästan lika känd som Super Mario-spelen och en ny titel förväntas att komma ungefär lika ofta som ett nytt Fifa- eller NHL-spel.

Det första Tony Hawk-spelet bröt ny mark och skapade en helt ny trend inom spelindustrin som nu är packad med alternativa extremsportspel. De otaliga uppföljarna till det första Tony Hawk-spelet har förbättrat och finslipat det ursprungliga konceptet men med tiden blev förbättringarna med varje ny del i serien bara mindre och mindre. Nu är Activision tillbaka med den första delen som påstås vara omgjord från grunden upp. Men sanningen är att spelets grundläggande spelkänsla egentligen är helt oförändrad. Det handlar om precis samma sak som i alla tidigare delar i serien och har man spelat någon av dem så kan man även spela Tony Hawk’s Project 8 direkt.

Tony Hawk’s Project 8 handlar om att Hawk ska plocka ihop ett gäng på åtta av världens bästa skatare och man ska försöka bli en av dem. Spelets upplägg är en blandning av de tidigare delarna i serien. Man åker omkring på en bana och pratar med folk för att få uppdrag som går ut på att till exempel gör ett speciellt trick på en speciell plats, göra en mängd trick i rad, imponera på en publik eller vinna en tävling. Varje uppdrag har nu tre olika svårighetsgrader och den sista svårighetsgraden med namnet ”sick” är just det, helt sjukt svår. Det finns ingen möjlighet att spela det populära klassiska spelläget där man väljer bland utmaningar så som att samla bokstäverna i ordet skate, få en viss summa poäng och hittar den hemliga spelskivan. Detta spelläge har dock tryckts ihop i flera av spelets uppdrag men tyvärr måste man då klara alla utmaningar på samma korta tidsbegränsning. När du åker omkring och gör saker så blir din åkare bättre på det du gör ungefär som i ett rollspel. Tony Hawk’s Project 8 innehåller bara en bana men det är en väldigt stor bana. Efter man klarat ett visst antal uppdrag så låses en ny del av banan upp. Det finns alla möjliga olika typer av miljöer så som ett förortsområde, en skatepark, en skola och ett nöjesfällt. I helhet tycker jag att det är tråkigt med bara en bana trotts att den är så stor. De olika uppdelade delarna av banan är även sämre designade än många tidigare banor i spelserien varit.

Den stora och omtalade nyheten i Tony Hawk’s Project 8 kallas Nail A Trick och går ut på att man kan kontrollera åkarens fötter fritt med de två analoga spakarna och på så sätt skapa sitt eget trick i ultrarapid. De andra nyheterna innefattar till exempel fler freestyle-trick, möjligheten att tweaka grabs och att snurra mitt i en manual samt något som heter Focus som gör att spelet går väldigt långsamt under ett trick. När man ramlar i spelet så samlas det nu ihop en relativt meningslös sjukhusräkning och det talas även om hur många ben man har brutit under sitt fall från brädan. Tony Hawk’s Project 8 innehåller även en form av fysikmotor men denna är både halvdann och buggig. Det har hänt att min åkare flugit över halva stan efter att ha ramlat på en trottoarkant.

Grafiken i Tony Hawk’s Project 8 är bra, speciellt animationerna som äntligen gjorts om och en del av texturerna, men spelet hackar oacceptabelt mycket. Tony Hawk’s Project 8 är ett spel som handlar väldigt mycket om flyt, känsla och timing och när spelets bilduppdatering är så kraftigt ojämn som den är så sänker det spelupplevelsen rejält. Ljudet är bra och musiken är okej. Rösterna i spelet är välgjorda och underhållande och är tagna från många riktiga skatare så som Tony Hawk, Bam Margera och Mike Vallely. En av spelets huvudroller är även före detta skataren och skådespelaren Jason Lee, känd från filmer som Hearbreakers, Vanilla Sky och som Earl i populära tv-serien My Name is Earl.

Tony Hawk’s Project 8 går även att spela med en kompis eller över Xbox Live och dessutom kan man tävla med sina poängrekord mot hela världen.

Jag har spelat igenom och recenserat alla de sju tidigare konsolspelen i Tony Hawk-serien, plus de bärbara varianterna och jag har dessutom åkt skateboard på riktigt i över 10 år. Jag kan med andra ord en hel del om både sporten och spelgenren, därför märker snabbt att det är flera saker som saknas och hade kunnat förbättras i Tony Hawk’s Project 8. Man kan landa baklänges i en quarter pipe och därefter blir en trick fakie, men möjligheten att ställa sig i ett så kallat fakie- eller nollie-läge inför ett trick har tagits bort. Den underhållande möjligheten att bygga sin egen bana saknas också. En annan tråkig detalj är att den länge efterlängtade funktionen att designa sin egen bräda fortfarande lyser med sin frånvaro och dessutom har möjligheterna när man utformar sin egen åkare kraftigt minimerats.

De nya funktionerna Focus och Nail A Trick ser snygga ut men fungerar egentligen bättre i teorin än i praktiken då de inte fungerar alls bra med spelkontrollen. För det första så använder sig båda dessa funktioner sig av de analoga spakarna och Tony Hawk-serien spelas precis som de flesta beat’em up-spel lättast med den digitala styrspaken då de analoga lätt blir för oprecisa. För att man ska aktivera Fokus så måste man hålla in den vänstra analoga styrspaken som man samtidigt måste använda för att styra och göra trick med. Detta gör allting betydligt svårare att utföra vilket förstör hela poängen med Fokus. Nail A Trick använder sig också av de analoga spakarna och det tråkiga med att göra sitt eget trick på det här sättet är att spelet inte berättar vilket trick man lyckats utföra.

Precis som många av de föregående delarna i serien känns Tony Hawk’s Project 8 splittrat. Jag förstår inte om Activision försöker göra serien mer eller mindre realistisk och mer för tv-spelare eller riktiga skatare. Möjligheten att ställa in sin åkares hastighet samt möjligheten att lägga av trick från grinds eller slides istället för att behöva hoppa av dem är saker som onekligen är tilltalande för riktiga skatare men samtidigt har de tagit bort andra lika intressanta funktioner. Tony Hawk-serien tar i och med detta spel nästan lika många steg bakåt som det tar framåt.

Sammanfattat så är Tony Hawk’s Project 8 mer av det goda om man nu anser spelserien som god. Vissa saker har förbättrats och en del saker har blivit lite sämre men i överlag så är det fortfarande en rolig och beroendeframkallande spelupplevelse. Spelet kommunicerades som en revolution av serien och det kända citatet ”omgjort från grunden upp” har nog inte missats av någon. Detta gjorde mig såväl som många andra extremt nyfikna och förväntansfulla på det här spelet. Nu när det faktiskt är här kan jag ge er ett mer sanningsenligt citat, Tony Hawk’s Project 8 är ”aningen förbättrat från grunden upp”.