Visste du att...

Tips för indieutvecklare som ska ställa ut på en mässa

expo mässa indie

Tips för att visa spel på en mässa

Ni har köpt – eller kanske fått – en yta på en mässa och där är det primära syftet att visa upp erat spel. Ett spel ni förmodligen har jobbat på länge, något ni är stolta över och vill visa upp för spelare så att de också förstår och tar till sig erat spel.

Det ovan är förmodligen grundförutsättningen för många utvecklare som ska ställa ut på en mässa. Men det räcker inte att bara ha det i bagaget och att bara stå där på mässan med spelet på en laptop. Mässan är ett eget projekt som kräver tanke och kompetent genomförande. Det räcker inte bara med att vara där – det gäller att verkligen vara där, så att säga.

Vi tänkte här lista några saker att tänka på för att få ut det mesta av medverkan på en mässa. Tipsen är ämnade för mindre utvecklare som inte har någon direkt budget. Det går faktiskt att trolla med knäna som indieutvecklare.

MONTERN
Så snart ni har fått reda på hur stor yta ni har och hur den ser ut, fundera på hur ni får erat spel att synas på bästa sätt. Bortse initialt från hur spelet visas, tänk på hur man får er yta att se snygg ut. Ett bra alternativ är att göra en vepa med tryck från erat spel, det finns billiga ställen på nätet om man har lite tid på sig. Men det går självklart att måla om man får det eller göra annat på väggarna för att få det att se lite ombonat ut.

Ett mycket bra alternativ för att synas är kort och gott att ha en så stor TV det bara går, vilken visar spelet, trailers och logotyp. Det finns TV-apparater att hyra, man kan också ta med vad man har hemma. Då syns du på avstånd och även om man inte är i montern kan man få en uppfattning om vad som visas.

Glöm inte heller att ha ditt spels namn, studions namn och alla sociala kanaler lättillgängliga på väggarna så att ni utbildar besökarna, men lika mycket för då kommer ni med på bilder och det är även lätt för någon att fotografera informationen och läsa mer när de är hemma. Om det inte finns en TV att hänga upp är informationen ännu mer viktig – man ska inte behöva fråga vem ni är och vad ni gör, det ska vara självklart när man tittar på montern.

Spelet visas förhoppningsvis upp på flera enheter, men har man bara en så har man bara en. Se till att datorerna – eller konsoler eller vad som nu visas – är i ståhöjd så att man inte behöver stå lustigt när man spelar, eller att det finns möjlighet att sitta ner. Tänk på att när människor står eller sitter i montern skyms en del av ytan och det upptäcker man oftast på plats, så det kan behövas några justeringar.

Har ni något form av bord, om det inte är ett snygg ståbord som är runt eller annat, utan att mer trött skrivbord som varit med på en mässa eller två (det följer ofta med ett bord i montern) lägg ett lakan över det. Ser mycket trevligare ut. Under det kan man sedan gömma saker man inte vill ha stående mitt på golvet så som dryck eller snacks till personal eller kanske giveaways.

Saker att undvika; Handskrivna lappar med information – det ser bara billigt ut. Printa hellre på vitt papper bara.

expo indie mässa
En business to business-mässa. Så lite väl mycket information på väggarna, men man kan gå förbi förstå exakt vad de gör. De här räknar bara med att nå rätt personer och för det behövs ingen utstrålning som synes. Däremot blev vi sugna på en banan när vi gått förbi här.

SPELET
Det som visas bör vara lätt att ta till sig, annars tar varje demonstration för länge och då hinner man inte visa upp det för så många. Det är bättre att visa lite för många allt som oftast. Är det någon journalist eller influencer som ni vill sälja in spelet till lite extra, då kanske ni har en längre version att visa upp eller så får ni kort och gott berätta om spelet – sälja in det så att säga. Glöm inte att ta deras mail för att kunna förse dem med mer information i framtiden eller kanske skicka en spelkod när det är klart.

GIVEAWAYS
Att ge bort saker gör att folk tittar förbi. Kanske inte alltid av rätt anledning, men vem vet, kanske denne kan gilla spelet eller i alla fall utbildas lite om det. Sannolikheten är väl att det är en spelintresserad person om han är på en spelmässa kan man tycka.

Giveaways behöver inte vara dyra, det kan vara vad som helst. Finns massor av billiga saker på nätet, men det kan till och med vara en skål med Dumle.

Att arrangera tävlingar är också bra. Bästa tid vinner, eller gissa hur många nånting i en burk eller skriv ditt namn på en lapp och lägg i lådan. Fysiska saker som att kasta en boll i en korg eller något kan vara jättesmart, men se till att aktiviteten inte stjäl fokus från spelet och framför allt håller sig i montern.

PERSONALEN
Här kommer faktiskt det viktigaste. Vi sparade det till sist. Att montern ser bra ut är viktigt, men om personalen inte gör sitt jobb spelar det ingen roll.

Först och främst är det ju alltid bra i livet om man är hel och ren. Är man nojig eller vet med sig att man svettas lätt eller har dålig andedräkt, ta med det som du behöver. Byt tröja, ta med deo, ta med halstabletter eller tuggummi. Det är inte svårare än så. Det är viktigt att vara bekväm för att göra sitt bästa, så det är inte bara för de som du träffar.

Enhetliga kläder är bra. Behöver inte vara logotyper på dem – även om det är det bästa, men i alla fall att alla har till exempel en röd tröja på sig så man snabbt fattar vilka som jobbar i montern.

Nästa steg är att stå med ryggen mot sin monter – för dina besökare kommer från det hållet. Säg hej till så många det bara går, fråga om de vill kika på spelet. Förbered ett par meningar som beskriver spelet i sin korthet och säljer in det. Går de sedan förbi har du i alla fall utbildat dem som hastigast. ”Hej, känner du till X? Det är lite som Halo men i Vilda västern. Kommer ut i maj till PC.”. Antingen hajar de till och tittar eller kanske spelar spelet, eller så säger de bara något kort för att komma ur konversationen. Händer det sista så har du i alla fall haft en kontakt med en potentiell kund.

När spelet demonstreras, då vänder man oftast ryggen till alla andra på mässan. Därför är det bra att spelet som sagt klarar sig självt och inte kräver instruktioner. Här underlättar det om det är flera i montern självklart.

Saker att undvika; prata med dina kollegor och glömma bort besökarna, låta någon stå och titta utan att gå fram och prata med dem, spela inte erat eget spel – det kan du göra på hemma. Sätt dig inte, det ser rätt slappt ut, men framför allt ser det ut som att det du ”säljer” inte är hett nog så att du har tid att sitta.

SOCIALA KANALER
Glöm inte bort att fotografera fortlöpande för att berätta för de som inte är där via era sociala kanaler hur kul ni har det på mässan, tagga allt som ska taggas. Innan mässan är det bra att berätta att ni ska vara där, var ni är och det är inte dumt att göra det dagligen. Det är alltid positivt att associeras med en spelmässa, så gör det när ni har chansen. Kort och gott; Berätta att ni ska dit, att ni är där och att ni varit där.

expo media mässa
Så här ska inte en monter se ut – även om de fått upp skyltar och annat. Utan personal är det svårt att göra ett intryck. Till norskarnas försvar så står det på den handskrivna lappen att de är på en panel och kommer tillbaka. Men de borde väl kunnat lämna en norrman i montern?

TIPSEN
Det här är bara korta tips som man kan tycka är självklara, men om du någonsin varit på en mässa så har du säkert sett att många av montrarna är bristfälliga, personalen är allt annat än hjälpsamma och ibland kan man fundera på varför de ens ställer ut på mässan.

Har du dock texten ovan i bakhuvudet har du kommit en bit på vägen. Sedan är det mycket sunt förnuft som gäller och förmodligen silvertejp. Det är alltid något som går åt pipan och behöver tejpas ihop. Event är ett fanstyg med massor av strul, men det är allt som oftast värt det.

Lämna ett svar