Tommy Persson ger fem tips
Som du förhoppningsvis vet har vi svensk spelutveckling i fokus och försöker ge alla utvecklare en yta att synas då det inte är lätt att få uppmärksamhet om man inte jobbar med trippel-A-titlar eller har lyckats nå ut bland alla tusental spel som släpps varje kvartal.
Därför har vi nu pratat med Tommy Persson om vad man som en oberoende spelutvecklare ska tänka på när det gäller avtal med mera. Tommy jobbar just med sådant för ett antal spelutvecklare och bjuder här på några tips.
Fem saker att tänka på för spelutvecklare
Säkra all upphovsrätt till spelet
Se till så att avtal skrivs med delägare, anställda, konsulter, licensgivare (middlewarebolag, spelmotorbolag, IP-licenser etcetera) så att du har alla rättigheter och tillstånd för att ge ut spelet (äganderätt eller licensrätt).
Minimera din risk
Undvik utveckla och förlägga spel som fysisk person, enskild firma, handelsbolag etcetera. Utan se till att du bedriver din verksamhet via ett aktiebolag (som är en egen juridisk person med eget ansvar frånkopplat dig som person). Sedan kan det vara klokt att om möjligt ha fler/separata aktiebolag, eventuellt ägarbolag, bolag per större spelproduktion om du gör spelet på uppdrag åt en spelförläggare. Kan också vara bra att ha separat bolag för teknik till exempel.
Alltid skriftligt avtal
Skriftliga avtal för allt, annars kan det bli strul om ägarfrågor, royalty, upphovsrätt med mera. Muntliga avtal är förvisso lika bindande som skriftliga avtal, men muntliga avtal är svårare att bevisa, och ibland kan man minnas fel eller ha olika uppfattning om vad som sagts och då kan det bli konflikter kring muntliga avtal. Uppdatera även avtalsmallar då och då eftersom ny praxis och nya lagar kan påverka de villkor som du bedriver din verksamhet under. Antingen skaffa dig egen expertis eller hyr in jurist vid behov.
Rätt kompetens
Om du inte gör allt spelutvecklingsarbete och avtal, bokföring själv, se till att du har rätt kompetens som du hyr in eller anställer. Tänk på att ingen är expert på allt. Jurister är som friidrottare, det finns olika kompetenser och talanger. En jurist som är expert på skatterätt kanske inte är expert på publishing-avtal och vice versa. En spelproducent som jobbat på AAA-spel kanske inte är expert på mobilspel som en liknelse.
Försök alltid äga upphovsrätten till dina spel
”Intellectual Property Rights” eller ”IP” som det heter på spelspråk. Värdet i dataspelsbranschen är spelen. Om man äger dem kan man bygga en franchise, utveckla uppföljare, sälja TV- och film- och merchandise-licenser på varumärket. Att behålla upphovsrätten till spel är svårt när man har en förläggare för sitt spel, men är möjligt i vissa fall. Framgången för spelstudios som Coffee Stain, Stunlock Studios, Expansive Worlds ligger – förutom i skicklig spelutveckling och bra management – i att de sett till att behålla upphovsrätten till sina succéspel. Kan du inte behålla upphovsrätten till ditt spel så se i alla fall till att få bra betalt av spelförläggaren, till exempel i form av bra milestone-ersättningar eller bra royaltyvillkor mer mera, samt att du anges som spelutvecklare för spelet i reklammaterial etc.
Behöver du mer hjälp än ovan?
Om du behöver hjälp med något av det ovan eller bara något som du tror det är bra att ha skrivet på rätt sätt, då når du Tommy Persson via hans mail eller Linkedin.