Visste du att...
9

Nex Machina

Studion bakom Resogun – den tajta rymdshootern som släpptes till PS4 vid dess lansering – är tillbaka, den här gången med veterandesignern Eugene Jarvis (Defenders, Smash TV) på konsultbasis. Resultatet av samarbetet stavas Nex Machina, en fullständig vansinnesfärd för flera av kroppens sinnen.

På egen hand eller tillsammans med en vän tar vi oss an fienden, med uppgraderingar och andra förmågor att plocka upp längs vägen. Människor behöver räddas lite här och där vilket spelet uppmuntrar, huvudsaken är dock att hålla sig vid liv. Många hemligheter finns tillgängliga och kan i flera fall låsa upp alternativa vägar genom banan.

Efter valen i huvudmenyn är spelet i full gång efter några enstaka sekunder. Därefter är spelupplevelsen en konstant ström av färger, explosioner, laserstrålar och kvicka ögonblicksbeslut. Övergångarna mellan striderna sker sömlöst och häpnadsväckande snabbt. Spelet har heller ingen respekt för gravitationen, dessa övergångar roterar banan på oväntade sätt. Helt plötsligt är väggen från tidigare ditt golv, eller så roterar hela banan och undersidan är nu spelplanen, tills allt ändras igen, och igen. Vid spelarens dödsfall läggs det som ett tjockt täcke över den engagerande musiken, tills man väljer att fortsätta då det lyfts av.

Spelet tar aldrig rast, det är oerhört genomtänkt och extremt lätt att ryckas med i. Det enda vi skulle önska oss är mer av samma, för spelet går ganska fort att klara. För den utsvultne går det att spela på högre svårighetsgrad eller jaga poäng för en plats på topplistorna. Nex Machina är en fantastisk upplevelse som ska spelas på en så stor skärm med en så maffig bas som möjligt.