Text: SuperIke
Jag hade aldrig hört talas om Ricky Carmichael tills alldeles nyligen då det har börjat komma spel om honom till diverse plattformar (Det kräver förmodligen ett grundintresse för Motocross/Red). Det har redan släppts till Playstation 2 och kommer antagligen också till Xbox och Playstation – i alla fall enligt THQ:s site. Dessutom finns det nu till Gameboy Advance och det är därför du läser det här. Så samlas nu runt mig här så ska jag berätta för er hurdant MX 2002 Ricky Carmichael är.
Det hela börjar väldigt lovande. Snygga menyer, coola ljud och allt är frid och fröjd. Man kan välja mellan en massa förare och banor. Spelaren kan tävla i tre olika klasser, vilka är 125cc, 250cc, och freestyle. De två första är vanlig motocrossracing, där det gäller att komma först i mål. I freestyle gäller det att trixa så mycket man orkar.
När sedan spelet startar börjar man genast ana oråd. Det här ser ju inte alls lika fint och välpolerat ut som i menyerna. Det värsta är att det hela blir mycket värre när man drar iväg och det börjar röra på sig. Det ser liksom fel ut. Jag vet inte om det är fel på perspektivet eller det faktum att kameran sitter fixerad mot den valda föraren. Om man kollar på de flesta motorcykel- eller rallyspel så är kameran för det mesta lite trög vilket gör att det känns tydligt när man gör en skarp sväng eller gasar på lite extra. Så är det inte här, vilket gör att mycket av känslan går förlorad.
En liten eloge till utvecklarna för att de har lyckats göra spelet i åtminstone en sorts ”psuedo 3D”. Det verkar bestå av en 3D miljö med 2D-spritar för objekt och förare. Synd bara att det är så fult. Texturerna ser för trista ut med en massa brunt med lite ljusare bruna pixlar i. Förarna är inte heller så snygga där de skalas runt och bara verkar byta mellan färdiga vinklar istället för att animeras. När dessutom känslan saknas blir det under godkänt i betyg. Jag tycker att det är spännande att vissa utvecklare försöker sig på 3D på GBA men i just det fallet räckte det inte riktigt enda fram.