Finland är ett stort hockeyland och Skellefteå-baserade Gold Town Games har gjort en så kallad Soft Launch för sitt World Hockey Manager-spel i landet. Det är även lanserat på samma sätt i Tjeckien, ett annat hockeytokigt land. Två bra ställen att testa funktioner och användarbeteende innan det tar steget vidare till de riktigt stora hockeyregionerna – det vill säga Kanada först och främst.
Under sommaren har Gold Town tagit in cirka 1800 finska spelare med syfte att testa köpfunktionerna och hur WHM fungerar på en starkare mobilspelsmarknad. Från insamlad data kunde de konstatera att onboardingen, det vill säga användarnas benägenhet att registrera sig och skapa ett lag, fortsatt fungerar över förväntan då 85 procent av spelarna går igenom den. Retention dag ett, användarnas benägenhet att återvända till spelet inom ett dygn, är 32 procent. De ser i dagsläget inga hinder att nå sin målsättning på minst 40 procent med planerade insatser som går ut på att förtydliga spelets pedagogik och belöningar.
Glädjande är att de återkommande spelarna i genomsnitt loggar in 3,5 gånger per dag och tillbringar ungefär 6 minuter per session i spelet. Varje dag genomförs också köp och de betalande användarna har i genomsnitt spenderat 248 kronor.
Inom kort släpps fler spelare i Finland och då får de med det bättre data för att kunna dra slutsatser om lönsamhet och när vi kan gå vidare till större marknader för WHM. Teamet kring WHM är glada och optimistiska över det faktum att spelet nu har en bas av användare som regelbundet återkommer och dessutom genomför alltfler köp.