E3-mässan börjar sakta men säkert bli en relik i spelvärlden. Tidigare var det utgivarna som var de viktigaste i branschen, men nu när man lika gärna kan ge ut spelet själv, då behövs de inte längre. Sedan när Youtube- och Twitch-stjärnorna blev allt viktigare, då blev det färre journalister. Det gjorde att E3 som fokuserade på att sammanföra utgivare och journalister plötsligt blev rätt… ja, mindre viktig. Igen ville spendera pengar på montrar och besökarna blev färre.
Mässor som PAX har tagit över mer och mer och säljer slut på biljetter någon timme efter att de släpps. De säljer även slut på monteryta illa kvickt, medan E3 har stora områden tomma. 2016 hade E3 sålt utrymme till Naughty America (hårdporr) som visade sina VR-filmer för alla som ville se. Konstant kö till den montern för övrigt. Lite udda val av utställare, speciellt som det gnälls över ”booth babes” av många. Inte ett knyst om hårdporren konstigt nog.
I år fortsätter de att göra justeringar. Tidigare har mässan bara varit för branschfolk, nu säljs även biljetter för allmänheten. Utställarna har också möjligheten att sälja saker i sina montrar som ni kan läsa via Natsumes pressmeddelande.
”Fans will be excited to learn that for the first time, beloved Natsume retail items will be available for purchase at the booth. Natsume’s popular and adorable 6″ and 12″ plush, including alpacas, horses, dogs, pigs, chicks, bluebirds, pandas, sheep, and more will be available, along with other exciting items!”
Min gissning är att E3 kommer att öka antalet öppna dagar och att de sista två-tre kommer att bli tillgängliga för allmänheten. Annars kommer nog mässan att fortsätta somna in.