5

Tiger Woods PGA Tour

Gillar du golf gör du klokast i att inhandla en annan version av Tigers spel.

Tiger Woods är världen mest kända golfare och nu finns det så många spel i hans serie att jag har tappat räkningen. Det här är i alla fall det första, men knappast det sista, till Nintendo DS.

Tigers säsong inte varit speciellt bra på grund av att han skaffat sig en ny swing, men det inget emot hur en ny swing har förorsakat problem i Nintendo DS-spelet. Jag återkommer till den senare i texten. Till att börja med tänkte jag berätta om att Tiger Woods PGA Tour är ett ganska vanligt golfspel, man ska slå bollen i hål på så få slag som möjligt. Det finns några olika spellägen och en karriär är det som stimulerar mest.

Jag gillar golfspel på bärbara system, det för att man kan ha koll på sin omgivning. Jag brukar spela på tunnelbanan och andra ställen där det kräver att jag ska gå av. Då gäller det att kunna titta upp utan att förlora ett liv. Därför är golfspel perfekta vid lokaltrafikstransport. Jo, jag väljer alltså spel efter hur min koncentrationsnivå kommer att vara. Här pratar vi hardcore. Det har gjort att jag spelat många av Tigers spel, nu senast var det på min N-Gage-telefon.

I och med att det nu kommer till Nintendo DS hade jag hoppats på att det, liksom många andra spel, skulle utnyttja pekskärmen på ett bra sätt och göra spelet mer levande. Tyvärr har inte Electronic Arts valt det spåret, utan har i stället bara gjort ännu en version av spelet. Klart att det finns två skärmar och man kan se banan på olika sätt utan att trycka på en knapp, men det gör inte att spelet blir bättre. Smidigare, men inte bättre.

Nu för att återanknyta till den nya swingen. Det mest kreativa som EA lyckats med är att man slår iväg bollen genom att använda pekskärmen. Man får gnugga, likt när man skrapar en skraplott, frenetiskt för att få upp kraft, sedan gör man en svepande rörelse i en pil intill. Gör man det rätt slår man bollen långt, gör man det fel kan den hamna i skogen. Att detta skulle göra spelet mer roligt eller bättre är nonsens, det är bara annorlunda på ett dåligt sätt. Sedan, när man tagit sig till green, då kommer nästa kontrollproblem. Det är svårt att ställa in exakt bollbana och personligen tycker jag att det är mer lotteri om bollen rullar ner i hålet än skicklighet.

Grafiken är snygg, det kan jag inte klaga på. Ljudet är lite skränigt, applåder och spontana utrop när man gör något bra känns otroligt konstgjorda. Det är som en gammal sitcom när skratt adderas för att understryka att det är här det är roligt.

Allt ovanstående i kombination, det vill säga att det inte är något nytt under solen utan bara samma gamla spel, plus att swingen är sämre, gör att jag lägger mitt Tiger Woods-spel till DS på hyllan redan nu och ska det spelas golf när jag åker buss eller tunnelbana kommer andra versioner att plockas fram.