6.5

Tiger Woods PGA Tour Golf

Tiger Woods skrattar förmodligen hela vägen till banken – frågan är om han skrattar på ett positivt sätt när han spelar sitt spel på GBA?

Tiger Woods är golfens omslagskille nummer ett och man kan förmoda att Electronic Arts inte är relativt nöjda med att ha knutit honom till sig på ett tidigt stadium. Det hör kommer åtskilliga Tiger Woods-spel och här är ett till Gameboy Advance.

Som man kan gissa är det ett golfspel och man kan välja på ett antal olika spelupplägg och golfare. Bland annat kan man spela med Jesper Parnevik. Efter att man valt speltyp, och i mitt fall Parnevik, sätter spelet igång. Val av klubba går automatiskt, men kan naturligtvis justeras, och riktningen av slaget är också automatisk. Det som är lite illa är att den är riktningen mot hålet och fågelvägen dessutom, vilket gör att om man inte kollar kan slaget sluta mitt i ett vattenhål. Mycket irriterande tills jag kom på att man skulle kolla upp det hela. Finjustering av slagen är inte någon möjlighet, utan det handlar mer om en uppskattning. Allt som oftast är det bara att skjuta på, men så kommer något sådär annorlunda slag – som i de flesta golfspel – som gör att man hastigt och enormt olustigt får en fem slag extra. När man får ett sånt tappar man allt, man hamnar jättelångt ner i spelarlistan och det är nästan omöjligt att hämta upp det. När detta händer brukar jag stänga av min GBA – för att inte riskera att jag råkar kasta den i marken eller nåt. Jag tappar helt enkelt sugen totalt.

Spelet är snyggt och känns som ett bra resesällskap, men det är inget som jag kan kalla ett spel jag vill spela mer av eller skulle rekommendera till mina vänner. Det är helt okej, men inte mer än så – och det kan man förvänta sig.